صفحه اصلی
مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی خون سیاوش و دهمین گردهمایی جامعه شاهد و ایثارگر برگزار شد
  • 24530 بازدید

مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی خون سیاوش ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و دهمین گردهمایی جامعه شاهد و ایثارگر، روز دوشنبه 8 اسفند ماه 1401 به همت مدیریت امور شاهد و ایثارگر برگزار شد.

با حضور دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین رجالی، نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری؛ دکتر صالحی، معاون پژوهشی وزارت عتف؛ دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع و دکتر جهانگیری، معاون فرهنگی و اجتماعی و جمعی از دانشگاهیان در تالار استاد شهریار مرکز همایش‌های بین‌لمللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام رجالی اظهار داشت: خون سیاوش عنوان زیبا و با معنایی است و اگرچه میان خون سیاوش و خون دکتر شهریاری از نظر زمانی فاصله زیادی وجود دارد با این حال خون سیاوش، خون استاد شهریاری را معنا کرد. بدون تردید میزان نقش و اثر‏گذاری خون استاد با سیاوش فردوسی هرچند که فاصله دارد اما در عین حال هر دو این خونهایی که به زمین ریخته شد، در یک چیز مشترک‌اند و آن مظلومیت و ناشناخته بودن این عزیزان است.

نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با ذکر آیه شریفه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد» ادامه داد: خداوند به بندگانش مهربان است ولی کدام بندگان، بندگانی که در این مسیر قرار بگیرند و با خدا اهل معامله باشند. اینها کسانی هستند که جانهایشان را در بازار دنیا به متاع قلیل دنیا نمی فروشند و تنها به خدا می‌فروشند، خریدار خداست. فروشنده انسان است و وقتی خدا جانش را می‌فروشد به خدا، خدا به بهترین قیمت خریدار جان انسانهاست.

در ادامه برنامه، دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه با وصف توانایی‌های علمی استاد شهریاری اظهار داشت: ایشان به مباحث هسته‌ای کاملا مسلط بودند. دشمن نیز از توان علمی ایشان شناخت داشت. در زمانه‌ای که هیچکس فکر نمی‌کرد و هیچکس این امکان را به ما نمی‌داد که کاری برای کشور انجام شود، امثال دکتر شهریاری کاری کردند کارستان. دشمن همه انرژی خود را به کار گرفته تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران به جایی برسد. کاری که این عزیزانی چون شهید فخری زاده و شهید شهریاری انجام دادند بسیار بزرگ بوده است.

سرپرست دانشگاه در ادامه توانمندی‌ها و دستاوردهای نظام را یادآور شد و افزود: در سال 1365 تازه لیسانس گرفته بودم؛ دشمن تهران را هدف قرار داد، ما نیز پشت پنجره‌های دانشکده‌ها کیسه شن گذاشتیم تا کلاس‌ها را تشکیل دهیم. آن روزها ما موشک نداشتیم تا پاسخ دهیم و حتی سیستمی برای ردیابی موشک نداشتیم. اما امروز دشمن ما را متهم می‌کند که موشک بالستیک برای فروش گذاشتیم و کشورهایی که مدعی بودند، از ما خرید کردند.؛ این اتهام را قبول نداریم اما ما را متهم کردند، یعنی این قابلیت را قبول کردند. این اتفاق به دست کسانی رقم خورد که خونشان چون خون سیاوش ریخته شد. ازاین‌رو من افتخار می کنم که عضو دانشگاهی هستم که در آن دکتر شهریاری حضور داشته، دکتر علی محمدی گذر می‌کرد، دکتر فخری زاده درس خوانده و کار می‌کرد.

دکتر صالحی، معاون پژوهشی وزارت عتف با تجلیل از مقام استاد شهریاری بیان داشت: در زمانی که معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بودم، اجازه ورود اسناد طبقه بندی شده به داخل دانشگاه نبود. از این رو از پروژه‌هایی که استاد شهریاری انجام دادند، هیچ اسنادی در دانشگاه شهید بهشتی وجود نداشت. پس از شهادت ایشان و جلساتی که با سازمان انرژی اتمی داشتیم، من به عنوان معاون پژوهشی هوش از سرم پریده بود که چه پروژه‌هایی را شهید شهریاری مدیریت می‌کردند و چه تاثیراتی در همان زمان و بعد در تحقیقات هسته‌ای و فناوری هسته‌ای ما داشتند.

دکتر صالحی در ادامه با اشاره به 28 سال خدمت خود به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، به موضوع جهاد علمی در کشور پرداخت و در خصوص مقاله و تولید علمی افزود: موضوعات را باید تبیین کنیم تا جامعه بفهمد ما چه می‌گوییم، دنبال چه هستیم و این مقالات چه تاثیری دارد.

دکتر صالحی در ادامه بیان داشت: رتبه ما در تولید علم 15 است. این جهاد علمی است. سال 1996 ما رتبه 58 دنیا بودیم با 851 مقاله. این جمله را بخاطر بسپارید محققان و دانشمندان ما سربازان خط مقدم جبهه علم و فناوری‌اند. هیچ صنفی در کشور ما نمی‌تواند مرزهای تحریم را مثل اساتید و دانشمندان پشت سر بگذارند و این جهاد علمی است.

دکتر صالحی با اشاره به وظیفه خود در حوزه فناوری کشور در خصوص پایش آمار رشد و ریل‌گذاری در این زمینه، دانشگاه شهید بهشتی را یکی از بهترین‌ها در این حوزه معرفی کرد و نقش شهدای علمی را در این زمینه بسیار مؤثر دانست. ایشان سپس با اشاره به ایجاد بیش از 7200 پارک علم و فناوری در کشور، از پشتیبانی از همه واحدهای زنجیره علم و فناوری سخن گفت.

دکتر صالحی در پایان گفت: اکنون نیز به شما می‌گویم که اگر همه افراد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تلاش کنند که وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، حمایت‌های لازم را داشته باشند، کارها به مراتب بهتر پیش خواهد رفت و با این جهاد علمی می‌توان به قله‌های رفیع دست یافت.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره خون سیاوش در سه بخش داستان کوتاه، شعر و موشن گرافیک تقدیر شد.

   منبع: معاونت فرهنگی و اجتماعی

 

گزارش تصویری

افزودن نظرات