صفحه اصلی
گزارش تفصیلی دویست و پنجمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 29680 بازدید

دویست و پنجمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه روز چهارشنبه 30 آذر 1401 در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با قرائت روایتی گفت: حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند: مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تفسیر روایت فوق افزود: این روایت نشان از تعاملی عمیق دارد، وقتی فعلی از جانب انسان رخ می دهد در برابر آن تفضل از سوی خداوند شامل انسان خواهد شد. رمز نقشه خوشبختی انسان در اخلاص عمل نهفته است؛ اخلاص عمل می تواند رنگ ماندگاری و جاودانگی به گفتار، رفتار و کردار انسان بزند.

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت گفت. ایشان در ادامه از فعالیت ها و اقدامات دکتر نصیری قیداری در دوران ریاست بر دانشگاه شهید بهشتی قدردانی کرد و افزود: روحیه، منش و اخلاق ایشان مدیریت را برای مجموعه مدیران دانشگاه آسان می‌کرد ؛ برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

دکترآقامیری با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر و شرایط حاکم بر جامعه و دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه دارای فرهنگ، قوانین و شئوناتی است که باید توسط اعضاء رعایت شود.

وی  گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد و گفت: جلسه اجرایی مفاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شهیدبهشتی و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد. نشست‌های مهمی از جمله با معاون وزیر نیرو؛ رئیس سازمان استاندارد و همچنین اعضای کمیسیون آموزش عالی تشکیل شد. جلسه‌ای با اعضای فرهنگستان هنر از دیگر نشست‌ها طی روزهای اخیر بود؛ در همین راستا راه‌اندازی دانشکده هنر در دانشگاه را به صورت جدی پیگیری می‌کنم.


دکتر آقامیری از تدوین سند تحول دانشگاه، خبر داد و تاکید کرد: مرجعیت بخشی علمی؛ ارتقا کیفیت آموزشی و تحول دوره‌های تحصیلی؛ ارتقاء دوره‌های فرهنگی؛ استقرار نظام مسائل پژوهشی و توسعه فناوری و کارآفرینی از جمله اولویت‌ها در سند تحول دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه با تاکید بر لزوم بازنگری و پیگیری برنامه‌های دانشگاه افزود: دانشگاه باید جایگاه خود در علوم انسانی و علوم پایه را بازیابی نماید. جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی باید رصد شود و مهم‌تر آنکه باید بدانیم در کجا ایستاده‌ایم.

دکتر آقامیری در بخش دوم سخنان خود از زحمات و تلاش‌های دکتر رسولی در مدت تصدی مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی قدردانی کرد و برای دکتر میرساجدی در قبول مسئولیت آرزوی موفقیت نمود.

دکتر رسولی، مشاور سابق رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، برای سرپرست جدید دانشگاه و مدیر جدید حوزه ریاست و روابط عمومی آرزوی توفیق روزافزون نمود و از مجموعه همکارانشان در حوزه ریاست قدردانی نمود.

  گزارش‌ها و دستورات

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر فخاری زواره، مدیر امور هیئت علمی؛ گزارشی درخصوص «تعیین شیوه امتیازدهی به اعضای هیئت علمی» ارائه کرد و گفت: از آنجا که سقف مجموع امتیاز بندهای 18 گانه ماده 4 آیین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی (فعالیتهای اجرایی) برابر 35 است و از سوی دیگر طول دوره ارتقا به طور متوسط 5 سال و سقف امتیازات سایر فعالیت‌ها در جهش علمی معادل یک پنجم سقف امتیاز ارتقا در نظر گرفته شده است، لذا پیشنهاد می‌شود سقف امتیاز فعالیت‌های اجرایی برای جهش علمی که فقط شامل بند 9 ماده 4 آیین نامه ارتقا است حداکثر برابر 7 در نظر گرفته شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود سقف امتیاز 2 برای فعالیت‌های فرهنگی لحاظ شود؛ اما با توجه به اینکه ترفیع سالانه شامل فعالیت‌های فرهنگی نیست و لذا اطلاعات کامل فعالیت‌های فرهنگی همه اعضای هیئت‌علمی در اختیار این مدیریت نیست، در صورت موافقت معاونت فرهنگی و اجتماعی امتیاز همه اعضای هیئت‌علمی توسط معاونت مذکور در اختیار این مدیریت قرار گیرد، در غیر این صورت امتیاز صفر لحاظ شود.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی؛  با اشاره به مصوبات حوزه‌های دانشی اظهار داشت: برگزاری دوره دکتری پیوسته رشته «علوم و مهندسی اعصاب» درخواست پژوهشکده علوم شناختی و مغز در شورای حوزه دانشی مهندسی و معماری مصوب شد. همچنین راه‌اندازی رشته «ژنتیک مولکولی» در مقطع دکتری، درخواست دانشکده علوم و فناوری زیستی؛ مصوبۀ شورای حوزه دانشی علوم مورخ 28 آبان 1401 مطرح و با شرط بازنگری برنامه درسی تا پایان دی ماه سال جاری مورد موافقت قرار گرفت. راه‌اندازی رشته «زیست‌شناسی سلولی و مولکولی» در مقطع کارشناسی‌ارشد، درخواست دانشکده علوم و فناوری زیستی؛ در جلسه شورای حوزه دانشی علوم مورخ 28 آبان 1401 مطرح و با شرط بازنگری برنامه درسی تا پایان دی‌ماه سال جاری مورد موافقت قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه، پیشنهاد برگزاری کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری در هفته اول، هفتم و شانزدهم نیمسال دوم سال تحصیلی جاری به دلیل تعطیلات و بهره‌مندی بهتر دانشجویان را ارائه داد.

دکتر افضلیان، در بخش دوم سخنان خود گزارشی از شیوه‌نامه طرح توسعه اشتغال‌پذیری دانشجویان مهندسی دانشگاه شهید بهشتی (توانش مهندسی) ارائه کرد.

در ادامه، دکتر قاضی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق-الکترونیک و قدرت در گزارشی توضیحاتی درخصوص قانون جهش تولید دانش بنیان ارائه نمود و بر استفاده از ظرفیت قانون مذکور تاکید کرد و گفت: حجم منابع مالی که این قانون در اختیار دانشگاه می گذارد در سطحی است که توانایی هزینه کردن آن نیست. هیچ جایی از دنیا این سطح از حمایت مالی وجود ندارد.

                                         

در بخش‌های مختلف دویست و پنجمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری؛ پیشنهاد می‌شود طرح توانش در حوزه دانشی علوم انسانی و اجتماعی هم اجرا شود.

دکتر ابراهیمی مقدم، رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر؛ اگر اجرای طرح توانش اجباری است دستورالعمل اجرای آن چگونه است؟

دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری؛ در طرح توانش ساعت کارورزی مشخص شده است؟

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ پیشنهاد می شود در اعلام برگزاری غیرحضوری کلاس های درس؛ شرایط دانشکده هایی که دروس عملی بیشتری دارند در نظر گرفته شود.

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ برگزاری کارگاه برای اعضای هیئت علمی به منظور آشنایی با قانون جهش تولید دانش بنیان ضروری است.

دکتر نورزاد، رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ سازوکار استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در ارتباط با پیمانکاران تعریف و در اختیار مدیران قرار گیرد.

دکتر مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری؛ به توسعه شرکت ها در مراکز نوآوری در دانشکده باید توجه بیشتری شود.

افزودن نظرات