صفحه اصلی
آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد
  • 3808 بازدید

آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سردار رحیم صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا و برخی از معاونان و مدیران وزارت علوم؛ دوشنبه 28 آذر 1401 در مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین رجالی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی؛ از زحمات دکتر نصیری در دوران تصدی ریاست دانشگاه قدردانی کرد و با برشمردن ویژگی‌ها، منظم بودن را از خصائل بارز ایشان عنوان کرد و اظهار داشت: جناب آقای دکتر نصیری در تمشیت امور و برگزاری جلسات بسیار منظم بودند؛ داشتن روحیه قدردانی، یکی دیگر از روحیات خوب و پسندیده این عزیز است، ایشان اهل تشکر کردن هستند و قدردانی را ابراز می کنند؛ حفظ روحیه معلمی و شأن استادی ایشان هم برای بنده قابل تامل بود. دکتر نصیری در دوران ریاستشان، تعامل سازنده ای با دفتر نهاد داشتند که قدردانی می کنم.

حجت الاسلام رجالی، با آرزوی موفقیت برای دکتر سیدمحمود رضا آقامیری در دوران ریاست بر دانشگاه شهید بهشتی گفت: سابقه آشنایی من با ایشان به دانشگاه آزاد بر می گردد؛ جناب آقای دکتر آقامیری شخصیتی فرهیخته و دانشمندی دلسوز و متعهد هستند؛ ایشان فرزند دانشگاه شهید بهشتی هستند در این دانشگاه تحصیل و در ادامه در کسوت استادی تدریس کردند، با شهدای عزیزی مانوس بودند و در مراحل مختلف انقلاب حضور داشتند، و روحیه انقلابی دارند.

ایشان با روایت نامه پنجم امام علی (عليه السلام) درنهج البلاغه خاطرنشان شد: مسئولیت‌ها و منصب‌ها، امانتی برعهده ماست و باید این امانت را با حفظ شرایط امانتداری به سرمنزل مقصود برسانیم. امیدواریم بیش از پیش هم توجه ویژه نسبت به مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص دانشگاه و هم در بعد فرهنگی حمایت های جدی تری صورت گیرد.

26 درصد مدیریت های دانشگاه را کاهش دادیم

دکتر نصیری قیداری، رییس سابق دانشگاه در سخنانی به دکتر آقامیری تبریک گفت و از اعضای هیئت رییسه دانشگاه، کارمندان، استادان، دانشجویان، دبیران تشکل های دانشجویی و تشکل‌های استادان و کارمندان قدردانی کرد.

رئیس سابق دانشگاه، با اشاره به تدوین گزارش دهساله دانشگاه گفت: گزارش دهساله دانشگاه تدوین و بر روی سایت دانشگاه منتشر شده است. کار ارزشمندی است و فعالیت‌های دانشگاه را در یک بازه زمانی بلند مدت رصد کرده است.

دکتر نصیری در ادامه گزارش جامعی از اقدامات دوران مدیریت خود را ارائه کرد و تدوین نظام اولویتهای پژوهشی دانشگاه، توسعه سامانه نرم افزاری مدیریت ارتباط با فارغ التحصیلان و پایش اشتغال ایشان؛ راه‌اندازی سامانه کارآموزی دانشگاه؛ ایجاد اتاق اشتغال دانشگاه و همچنین تدوین آیین نامه جدید مالکیت مادی و معنوی دانشگاه را از مهم‌ترین فعالیت‌های معاون پژوهشی و فناوری عنوان کرد.

ایشان در خصوص فعالیت‌ها در حوزه دانشجویی گفت: تعمیر و بازسازی کامل ساختمان بلوک چهار خواهران  و سایر سراها؛ تعمیر و بازسازی کامل خوابگاه کچویی (ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی) به مساحت 1926 متر مربع و انجام پاره ای تعمیرات تاسیساتی و ساختمانی؛ ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی جدید  در سرای دختران و پسران  بمنظور رفاه حال دانشجویان  و پر نمودن اوقات فراغت آنان به تعداد  پنج  سالن و مساحت2500 متر مربع؛ پیگیری اجرای ساخت بلوک 7 خواهران و ارزیابی فونداسیون آن با کمک بنیاد حامیان وهمچنین آماده‌سازی مهمانسراهای عباسپور برای اسکان دانشجویان دختران فاقد تراز از جمله اقدامات در حوزه دانشجویی است.

دکتر نصیری برنامه های مهم حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی را برشمرد و تصریح کرد: طرح مجمع فرهنگی دانشگاه برای نخستین بار در کشور در دانشگاه شهید بهشتی اجرا شد؛ در این طرح  150 نفر از اساتید، دانشجویان و کارمندان برای نظارت، ایده پردازی و تصمیم سازی در امور فرهنگی-اجتماعی-سیاسی دانشگاه  در کمیسیون های تخصصی حضوردارند. در طرح دیگری، استادان راهنما در  فعالیتهای فرهنگی مشارکت خواهند داشت.

رئیس پیشین دانشگاه بهشتی اظهار کرد: اقدامات ناتمام دانشگاه شامل برنامه تامین مسکن اعضای هئیت علمی است که با وجود پیگیری‌های فراوان به دلیل موانع قانونی تاکنون دستاورد مشخصی نداشته است. احداث یک ساختمان تجاری اداری در ضلع شرقی دانشگاه برای درآمدزایی و انتقال بخش اداری دانشگاه با همکاری بخش خصوصی یکی دیگر از اقدامات نیمه تمام دانشگاه است. همچنین عدم احداث دیوار ضلع غربی دانشگاه به طول بیش از یک کیلومتر که به دلیل وجود معارضین و نامشخص بودن حدود دقیق مشکل‌آفرین شده است.

رئیس سابق دانشگاه به چالش ها در حوزه معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع اشاره کرد و گفت:  طی این مدت تلاش های مستمری برای جذب منابع مالی و دریافت مطالبات دانشگاه از نهادها و سازمانهای مختلف مثل شهرداری تهران، وزارت نیرو، بانک ملی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و غیره صورت گرفت. برای بهبود اداره دانشگاه در توجه به تنگناهای مالی، استفاده از توان و منابع مالی خیّرین گرامی  از جمله در ساخت برج فارابی در دستور کار قرار گرفت. تلاشهای گسترده ای برای دریافت کمک‌های مالی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین رایزنی با مسئولان سازمان برنامه ‌و بودجه کشور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون های برنامه و بودجه و آموزش و تحقیقات برای افزایش بودجه دانشگاه در لایحه بودجه سالیانه رخ داد که مقایسه میزان بودجه کل دانشگاه در سال 1398 با 1401 گویای رشد حدود 100 درصدی و اخذ 2 ردیف جدید بودجه برای پارک علم و فنآوری دانشگاه و پردیس فنّی و مهندسی شهید عباسپور با همکاری مجلس شورای اسلامی شاهدی بر این تلاش‌هاست. همچنین برای صرفه جویی و چابک سازی فعالیت ها، 26 درصد مدیریت‌های دانشگاه را را کاهش دادیم.

نیل به برنامه‌ها و ماموریت های دانشگاه بدون توجه به نیروی انسانی مقدور نخواهد بود

دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) با درود بر روح بنیانگذار انقلاب اسلامی، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، مدافع حرم، مدافع سلامت و مدافع امنیت را گرامی داشت و برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامت نمود و گفت: خداوند را سپاسگزارم که به عنوان یک خدمتگزار این فرصت را عنایت فرمود تا در دانشگاه خدمتی را ارائه نمایم.

ایشان با قدردانی از زحمات دکتر نصیری برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق نمود و از اقدامات روسای پیشین دانشگاه تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: دکتر نصیری با سعه صدر، تجربه وافر، ارتباط قوی، روحیه صبور و نفس سلیم مدیریت دانشگاه را برعهده داشتند. از وزیر محترم که با حسن ظن، این ماموریت مهم را برعهده اینجانب گذاشتند قدردانی می‌کنم، افتخارم این است که در این برهه زمانی این امانت را پذیرفتم، من سرباز این وطن هستم و در هرکجا که نظام صلاح بداند و در هر شرایطی آماده خدمت هستم و ایمان دارم به اینکه کشتی بان این کشتی ما را سلامت و صحت به ساحل امن و آرامش هدایت خواهند کردند.

سرپرست دانشگاه به اهم اقدامات و برنامه های پیش رو اشاره کرد و تاکید کرد: برنامه ها براساس اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام در بخش علم و فناوری، ابلاغیه مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است؛ چالش ها شناسایی شده است. تلاش شده است اولویت ها با شناخت وضع موجود و نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها مشخص شود.

ایشان ادامه داد: ارتقاء پاسخ گویی حل مسئله با رویکرد دانشگاه مسئله محور و ماموریت گرا؛ توسعه کمی و کیفی حوزه های آموزش، پژوهش و فرهنگی؛ انطباق پذیری با تحولات علمی و فناوری جهان؛ توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی؛ بسترسازی برای دانشجویان و دانش آموختگان؛ ارتقاء مرجعیت علمی در سطح ملی و بین‌المللی و بهبود رتبه جهانی؛ افزایش جذب دانشجویان بین الملل؛ تحول و تعالی رشته های علوم انسانی، علوم پایه و حکمرانی فناوری اطلاعات؛ توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویت ایرانی-اسلامی از مهم ترین اقدامات و برنامه های پیش رو است.

دکتر آقامیری، دانشگاه را محل آموزش، تربیت و پژوهش خواند و عنوان داشت: باید نتیجه عملکرد دانشگاه را جامعه ببیند؛ دانشگاه ما باید دانشگاه حل مسئله باشد و پژوهش ماموریت‌گرا داشته باشد؛ نیل به برنامه‌های مذکور بدون توجه به نیروی انسانی مقدور نخواهد بود. اولویت‌هایی از جمله توجه به مسکن اعضای هیئت علمی و تامین معیشت آن‌ها و ایجاد شرایطی با احساس امنیت شغلی تعریف شده است. همچنین برای تقدیر و پاسداشت از سبقت‌گیرندگان در خدمت باید تلاش شود.

 دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان خود علم و دانش را جنس نور دانست و گفت: مدیران دانشگاهی که با علم و دانش سروکار دارند روحیه پاکی دارند و  از تخلف و مسائل غیر قانونی مالی دور هستند.

وزیر علوم، سلامت اداری بیشتر مدیران  دانشگاه را ناشی از پاکی و تقدس علم از سویی  و نظارت مستمر و همگانی جامعه علمی کشور اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان به عملکرد مدیران دانشگاه دانست.

 ایشان مدیریت در محیط دانشگاه را متفاوت از سایر مدیریت ها دانست و گفت :دانشگاه محیط پیچیده‌ای است و بخش های مختلف دانشگاه از لحاظ کارکردی و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای مثال  رفتار سختگیرانه و بدون تسامح در بحث آموزش و مقررات آموزشی در بحث پژوهش و امور فناورانه قابل تکرار نیست و برای ساماندهی پژوهش نیازمند سیاست های تشویقی و ترغیبی هستیم.

وزیر علوم گفت: رئیس دانشگاه باید از قدرت تعامل و روابط عمومی بالایی برخوردار باشد و بتواند با مسئولین اجرایی کشور، نمایندگان مجلس، مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی ،دانشجویان،  کارکنان، تشکل های اسلامی و رسانه ها ارتباط خوبی برقرار کند.

 وزیر علوم با قدردانی از روسای پیشین دانشگاه‌ها و مسئولین آموزش عالی گفت :آنچه که امروز ما از لحاظ جایگاه ایران در نظام علم و فناوری به آن افتخار می کنیم و آثار و نتایج آن را در جامعه می بینیم مرهون تلاش و زحمات مدیران ادوار مختلف است و منحصر به یکی دو سال اخیر نیست.

وزیر علوم با اعلام اینکه علم و دانش برای جامعه آرامش و رفاه به همراه می آورد گفت: آنچه که توانست جامعه بشری را از گرفتاری کرونا نجات بخشد اختراع واکسن توسط دانشمندان و محققان بود که بار دیگر ارزش علم و دانش را اثبات کرد و نشان داد که سرمایه گذاری در علم و دانش چقدر می‌تواند به نفع بشریت باشد.

 

بخشی از اقدامات انجام شده در وزارت علوم

دکتر زلفی گل  در ادامه  صحبت‌های خود به برخی از اقداماتی که در یک سال اخیر در وزارت علوم  انجام شده است اشاره کرد و گفت: براساس تاکید رئیس جمهور محترم، تربیت دانش آموختگان کارآفرین و مهارت محور با هدف تولید ثروت از دانش از جمله اهداف در دستور کار مسئولان وزارت علوم در یک سال گذشته بوده است.

وزیر علوم تاسیس معاونت فناوری و نوآوری را اقدام مهمی دانست که در یک سال گذشته رخ داد و  گفت: هدف از ایجاد این معاونت، ارائه خدمات بیشتر به پارک های علم و فناوری بود. 

 ایشان افزود: با آسیب شناسی وضعیت موجود معلوم شد که در ضوابط وزارت علوم بیشتر بر تحقیقات بنیادی به عنوان خروجی پژوهش‌های دانشگاهی تاکید می‌شد بنابراین برای رفع این نقیصه تلاش کردیم که پژوهش های کاربردی و توسعه ای نیز مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا سامانه تحقیقات نیاز محور با عنوان "نان" راه اندازی شد و ضوابط تشویقی استفاده از این سامانه نیز تصویب و ابلاغ شد .

دکتر زلفی گل افزود: برای تشویق و ترغیب بیشتر اعضای هیئت علمی به پژوهش نیاز محور، پایه های تشویقی جدیدی تعریف شد و اعضای هیئت علمی می توانند با عمل به آیین نامه ابلاغ شده، سالانه به جای یک پایه از پایه تشویقی برای ترفیع برخوردار شوند. .

وزیر علوم با اشاره به اینکه مرجعیت علمی از اهداف ویژه وزارت علوم در یک سال گذشته بود؛ گفت: با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۲۰ مجله پژوهشی در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نمایه شد که این اقدام باعث خواهد شد که محققان و پژوهشگران سراسر دنیا بتوانند در مجلات علمی ما مقاله علمی منتشر کنند که این اقدام، به بالا رفتن رتبه مجلات پژوهشی ما و در نهایت  ارتقای رتبه علمی ایران در دنیا منجر خواهد شد.

 وزیر علوم گفت: یکی از مشکلات ما توسعه نامتوازن پذیرش دانشجو در کشور بود که در همین راستا طرح پذیرش هدفمند دانشجو به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا اقدامات مختلفی تعریف شد  که یکی از این اقدامات عملی شد و با امضای تفاهم نامه با بنیاد  ملی نخبگان رتبه های زیر 200 کنکور در علوم ریاضی و علوم پایه  و مدال آوران المپیاد های علمی برای ادامه تحصیل در رشته خود بورس شدند و حقوق دریافت کردند .

ایشان گفت: ابلاغ سیاست تشویقی حمایت از علوم پایه باعث شد رتبه های برتر آزمون سراسری بیش از سال قبل، ادامه تحصیل در این رشته ها را انتخاب کنند. 

 دکتر زلفی گل در پایان سخنان خود با قدردانی از خدمات دکتر نصیری قیداری در زمان ریاست دانشگاه شهید بهشتی، برای دکتر آقامیری آرزوی توفیق نمود.

 

انقلاب اسلامی، اندیشه‌ای نوگرایانه نسبت به دین اسلام بود

دکتر میراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی به نمایندگی از اعضای شورای دانشگاه با قدردانی از فعالیت های دکتر نصیری اظهار داشت: تقدیر و سپاس فراوان از زحمات ارزشمند دکتر نصیری داریم. ایشان در دوران ریاست با استفاده تجربه و دانش و به شیوه متخلقانه، دانشگاه را مدیریت کردند. آرزوی سلامتی و موفقیت برای جناب آقای دکتر نصیری دارم و از خداوند متعال اجر اخروی خواستارم.

رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی برای دکتر آقامیری آرزوی توفیق نمود و تصریح کرد: به نمایندگی از شورای دانشگاه، آمادگی همکاری با ایشان را اعلام می کنیم و رجاء واثق دارم با بهره گیری از تجربه ارزشمند و دانش کافی، شاهد مدیریت عالمانه ایشان خواهیم بود.

دکتر میراحمدی مدیریت دانشگاه را امری بسیار خطیر و ارزشمند دانست و افزود: اهمیت مدیریت دانشگاه آن‌گاه روشن می‌شود که به اندیشه انقلاب اسلامی مراجعه کنیم و جایگاه دانشگاه را در این اندیشه بررسی کنیم؛ انقلاب اسلامی، اندیشه‌ای نوگرایانه نسبت به دین اسلام بود. رویکردی که مبتنی بر فهمی عقل‌گرایانه و متناسب با زمان و مکان از اسلام ارائه می‌کرد و در مواجهه سنت اسلامی با تجدد، بر اعتبار سنت اسلامی پافشاری می‌کرد و براین باور بود که سنت اسلامی در شرایط جدید بازسازی شود. بازسازی سنت اسلامی در دوران کنونی و متناسب با نیازهای امروز مستلزم وحدت حوزه و دانشگاه بود.

معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی ادامه داد:  اگر قرار باشد وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق بیافتد، جایگاه حوزه علمیه، تولید معرفت دینی متناسب با نیازهای جدید است و جایگاه دانشگاه تولید نظریه‌های علمی و کاربردی و ارائه مدل‌های مفهومی و عملیاتی برای حل مسائل جامعه است و این دو جایگاه مستلزم همکاری و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه است. نخستین شرط وقوع همکاری حوزه دانشگاه، تولید معرفت دینی واقع‌نگر در حوزه‌های علمیه و تولید نظریه های علمی مبنا گرا در دانشگاه است. امیدوارم شاهد شکل‌گیری شورای عالی حکمرانی دانش متشکل از دو نهاد حوزه و دانشگاه باشیم چراکه آینده انقلاب اسلامی و اندیشه اسلامی در وحدت این وحدت راهبردی است.

 

اداره دانشگاه نیازمند ذکاوت، تدبیر، تجربه‌های ارزنده و روابط گسترده در سطح کشور است

دکتر واعظی، مدیر گروه فلسفه دانشگاه دیگر نماینده شورای دانشگاه در سخنانی گفت: دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهم‌ترین و بزرگترین دانشگاه های کشور است و دانشگاه هرچه بزرگ‌تر باشد مسائل و مشکلاتش بزرگتر خواهد بود و طبیعتا پذیرش مسئولیت اداره چنین دانشگاهی امری بسیار خطیر است و کسانی که این مسئولیت را می‌پذیرند به واقع از خودگذشتگی می‌کنند.

دکتر واعظی با تشکر از خدمات دکتر نصیری گفت: از نزدیک شاهد تلاش های ارزنده و دلسوزانه ایشان بودم؛ جناب آقای دکتر نصیری با تجربه های ارزشمند از دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی و معاونت وزارت علوم و مسئولیت در یونسکو و تجربه‌های ذی‌قیمت بین‌المللی، با تدبیر دانشگاه را اداره کردند. برای ایشان آرزوی سلامتی، طول عمر و توفیق خدمت بیشتر دارم.

مدیر گروه فلسفه با آرزوی توفیق برای دکتر آقامیری بیان داشت: جای بسی خوشحالی است که سکان این کشتی را یکی از فرزندان دانشگاه شهید بهشتی برعهده گرفته است. جناب آقای دکتر آقامیری، دارای بیش از سه دهه تجربه مدیریت در بخش‌های مختلف کشور به خصوص در حوزه آموزش عالی هستند. ایشان یکی از پایه‌گزاران معاونت دفاع در دانشگاه بودند و در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت داشتند. مسئولیت معاونت دانشگاه و ریاست دانشکده هسته‌ای را برعهده داشتند و رییس دانشگاه آزاد استان تهران هستند.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت بر دانشگاه را یک کار جمعی دانست و افزود: اداره دانشگاه به بزرگی شهید بهشتی نیازمند ذکاوت، تدبیر، تجربه‌های ارزنده و روابط گسترده در سطح کشور است. برای حل برخی از مشکلات، رییس دانشگاه باید از اعتبار و روابط خود برای جلب منابع استفاده نماید. مدیر موفق مدیری است که از روزمرگی اجتناب نماید، انجام امور جاری یک وظیفه است اما مدیر موفق مدیری است که خلاقیت داشته باشد.

دکتر واعظی با تاکید بر جامع بودن دانشگاه خواستار توجه به حوزه دانشی علوم انسانی و اجتماعی و توجه به استادان، کارمندان و دانشجویان شد.

دکتر لاله فرهنگ متین، معاون سابق دانشگاه آزاد و معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در سخنانی از اقدامات و فعالیت های دکتر آقامیری و مدیریت سرآمد، دلسوزانه و تحول گرایانه ایشان در مدت مسئولیتشان در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و  واحد تهران مرکز قدردانی کرد.

 

در بخش پایانی این مراسم با اهداء لوح‌های تقدیر از سوی دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از زحمات دکتر نصیری قدردانی شد و حکم دکتر آقامیری به ایشان اهدا شد. همچنین هدایا و لوح های تقدیری نیز از سوی دکتر آقامیری؛ نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی و ریاست دانشگاه تهران به دکتر نصیری اهدا شد. در بخش دیگری از این مراسم از دکتر اصغریان جدی، دکتر احمدی، دکتر فرمد و دکتر شعبانی از روسای اسبق دانشگاه شهید بهشتی که در سالن حضور داشتند، تقدیر شد.

 

در این مراسم دکتر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران؛ دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر فقهی، رئیس پژوهشکده علوم و فنون هسته ای، برخی از مدیران دانشگاه آزاد، روسا دانشکده ها و پژوهشکده ها و مدیران و جمعی از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

 

گزارش تصویری شماره 1 -آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه

گزارش تصویری شماره 2 -آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه

افزودن نظرات