صفحه اصلی
آیین گرامیداشت سیزدهمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری برگزار شد
  • 6468 بازدید

آیین گرامیداشت سیزدهمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور؛ دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ دکتر بهجت قاسمی، همسر شهید شهریاری؛ مدیران دانشگاه و جمعی از دوستداران آن شهید بزرگوار شنبه 11 آذر 1402 در تالار مولوی دانشکده ادبیات و عاوم انسانی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین رجالی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه در سخنانی معلمی را تکثیر علم، دانش و تجربه دانست و همچنین شهادت را تکثیر ایثار، شجاعت و معنویت عنوان کرد و افزود: معلمی که شهید می‌شود، سرآمد و  تکثیر توامان ایثار و علم است.

 حجت الاسلام رجالی در پایان سخنان خود به سخنان شهید مطهری اشاره کرده و شهادت که از والاترین مقام های قابل دسترس برای انسان است ‌را بیدار کننده و محرک برای جامعه‌ای دانست که در خواب غفلت است.

در ادامه این مراسم دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور سخنرانی کرد. ایشان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا گفت: همه شهدا یک شاخصه خاص داشتند و ویژگی شهید شهریاری معلم و مربی بودن ایشان است و اثبات این شاخصه افرادی هستند که تحت تربیت این شهید فرزانه بودند و اکنون در جای‌جای این کشور مشغول خدمت هستند و این شاگردان نه تنها در زمینه‌ی علمی بلکه در تمامی زمینه های زندگی از شهید شهریاری آموختند و خودشان انسان های بزرگی هستند.

معاون رئیس جمهور افزود: از جمله موضوعات فراموش شده در ذیل رابطه استاد-شاگردی و معلمی موضوع تربیت شاگرد و دانشجو در موضوعاتی خارج از موضوعات علمی و تخصصی است؛ استاد باید در موضوعاتی از قبیل روش زندگی، اخلاق و معنویت نیز سرلوحه و مربی شاگردان خویش باشد.

بعد از سخنان دکتر دهقانی فیروزآبادی دکتر سید محمودرضا آقامیری ریاست دانشگاه شهید بهشتی و از همکاران شهید دکتر شهریاری در یاد ایشان سخنانی را ایراد کرد. رئیس دانشگاه در سخنانی هریک از شهیدان را دارای خصوصیتی شاخص و ویژه دانست و اینکه شهید شهریاری توانسته بود در کنار معلم بودن، مربی و تربیت کننده‌ی کاملی نیز باشد نتیجه‌ی خودساخته بودن و دارای مرتبه بالایی از معنویت بودن ایشان دانست. در ادامه دکتر آقامیری با گرامیداشت یاد سایر شهدای هسته‌ای به ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده و ذکر خاطراتی از دوران تحصیل در کناراین شهید بزرگوار تاکید کرد: شهید فخری زاده ویژگی والای مربی بودن را داشت و شاگردان بزرگی را تربیت کرد.

دکتر آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود خاطراتی را از تدریس شهید شهریاری در دانشکده مهندسی هسته ای بازگو کرد و اظهار داشت: در آن زمان تمامی دانشجویان از تدریس ایشان رضایت کامل داشتند؛ دکتر شهریاری یکی از بهترین استادان دانشگاه بود. ایشان برای برطرف کردن مشکلات به خدا توسل می‌جست و برای حل کردن یک مسئله علمی به مسجد دانشگاه رفته و بعد از خواندن چند رکعت نماز به گفته خود ایشان پاسخ را پیدا کرده بود و این گشایش را از جانب خدا می‌دانست.

رئیس دانشگاه در ادامه با مطرح کردن اتفاقات روز شهادت ایشان، تاکید کرد: شهید فرزانه دکتر مجید شهریاری و همچنین سایر شهدای هسته‌ای با اشراف و اطلاع کامل از خطرات موجود در این راه، با جدیت این مسیر را انتخاب کرده و در آن قدم بر می‌داشتند؛ حتی سالهای زیادی مجبور بودند در شرایط خاص امنیتی زندگی کنند و از زندگی عادی محروم بودند؛ تمام این جدیت و عزم شهدای هسته‌ای از معنویت و باور خالصانه آن‌ها نشات می گرفت.

دکتر بهجت قاسمی همسر شهید دکتر مجید شهریاری دیگر سخنران این آیین بود که خود نیز از استادان دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی است و در روز ترور شهادت شهید شهریاری همراه ایشان بوده به ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی دکتر شهریاری و همچنین دوران زندگی با ایشان پرداخت. دکتر قاسمی به تاکید و علاقه شهید شهریاری به نماز شب و راز و نیاز بااخلاص ایشان در نیمه‌های شب اشاره کرد.

به گفته دکتر قاسمی تواضع و فروتنی شهید شهریاری و همچنین تشرع فراوان ایشان در زمان دانشجویی بسیار ملموس و محسوس بود و در ادامه و زندگی مشترک نیز با حفظ این خصوصیات بسیار با صبر و آرامش بود.

در پایان این مراسم که به همت مدیریت شاهد و ایثارگرِ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد از برگزیدگان مسابقه سرایش شعر به مناسبت سالگرد شهادت دکتر  با عنوان «شهریاری عشق را با خون خود تفسیر کرد» با اهدای هدیه تقدیر شد.

 

گزارش تصویری آیین گرامیداشت سیزدهمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری

افزودن نظرات