صفحه اصلی
تحول همراه با نیازهای جامعه و جهان، مهم ترین نقشه راه دانشگاه شهید بهشتی در همه حوزه ها است
  • 35359 بازدید

نشست خبری سالانه دکتر سید محمودرضا آقامیری؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی یکشنبه 5 آذر 1402 با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. در این برنامه که دکتر میرساجدی؛ مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر حاجی یوسفی؛ رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، دکتر جهانگیری؛  معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر سعیدی؛  معاون آموزشی، و دکتر حمیدی؛ معاون پژوهشی دانشگاه نیز حضور داشتند، مهم‌ترین برنامه‌ها، فعالیت‌ها و موضوعات دانشگاه شهید بهشتی در فضایی صمیمانه با خبرنگاران مطرح شد.

دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه ابتدا ضمن تشکر از حضور خبرنگاران، بیان نقدهای آنان را برای ادامه مسیر راهگشا توصیف کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی دانشگاهی جامع، برتر و از دانشگاههای بزرگ کشور است که با داشتن 4 پردیس اوین، فنی مهندسی شهید عباسپور، پردیس علوم طبیعی و مطالعات زیرآب و پردیس اکباتان و با 20 هزار دانشجو در حوزه‌های دانشی علوم‌انسانی، علوم پایه و مهندسی جایگاه و نقشی ویژه در فضای علمی کشور دارد.

دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی، بی همتا در آسیا و اقیانوسیه

وی گفت: دانشگاه شهید بهشتی در رشته‌های علوم انسانی جزو دانشگاه‌های سرآمد است و در رشته‌هایی چون معماری، حقوق، روانشناسی، اقتصاد و علوم پایه جایگاه ویژه‌ای دارد؛ دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشکده منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در رشته‌های فنی و مهندسی نیز دانشگاه و دستگاه سرویس دهنده به وزارت نیرو هستیم. دانشگاه 10 پژوهشکده فعال دارد که پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی و لیزر و پلاسما آن جزو پژوهشکده‌های پیشتاز و منحصر به‌فرد در ایران هستند.

ترسیم برنامه طرح تحول دانشگاه در 6 چشم انداز کلان

دکتر آقامیری که از یک سال گذشته سکاندار ریاست دانشگاه شهید بهشتی است، در اولین اقدام خود تدوین برنامه طرح تحول دانشگاه را در 6 چشم انداز در اولویت قرار داد. وی با برشمردن چشم اندازهای کلان طرح تحولی دانشگاه گفت: اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بالندگی فرهنگی و سرمایه اجتماعی با شعار دانشگاه اخلاق مدار؛ گسترش مرجعیت آموزشی در سطح ملی با شعار دانشگاه ملت‌ساز؛ سرآمدی در آموزش‌های تخصصی، پژوهشی و فناوری تقاضا محور با شعار دانشگاه جامع محور؛ گسترش مرجعیت علمی در علوم و فناوری‌های مرز دانش با شعار دانشگاه آینده‌ساز؛ افزایش خوداتکایی و بهره‌وری سازمانی با شعار دانشگاه کارآمد و توسعه دیپلماسی فعال بین‌المللی و ارتقای جایگاه جهانی دانشگاه با شعار هر عضو هیئت علمی یک همکاری بین المللی، چشم‌اندازهای کلان طرح تعالی دانشگاه هستند که برای هر کدام از آنها شاخص‌های کلان و راهبردهایی تنظیم شده است که هدایتگر حرکت رو به جلو در دانشگاه شهید بهشتی خواهند بود.

 

افزایش 20 درصدی فعالیت های پژوهشی

پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اما از اولویت ویژه‌ای در برنامه‌های دکتر محمود رضا آقامیری  برخوردار است به همین علت او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کم و کیف فعالیت های پژوهشی در دانشگاه با بیان اینکه تعداد مقالات در سال 1401 و 1402 با ضریب 20 درصد افزایش نسبت به سال های گذشته روبه رو بوده است، تعداد مقالات بین المللی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در سال 1401 را 2032 عنوان و در سال 1402 را تاکنون 1891 مقاله اعلام کرد. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تولید علم به زبان فارسی و حضور در مجلات فارسی ابراز امیدواری کرد که در چشم‌اندازی نه چندان دور دانشگاه بتواند به پایگاهی برای جهان در بخش مجلات فارسی تبدیل شود.

هفته آینده؛ افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری توسط معاون رئیس جمهوری

دکتر آقامیری با بیان اینکه در مجموع 159 شرکت فناور در دانشگاه فعالیت می کنند که 33 شرکت از آنها دانش بنیان و خلاق هستند، خبری مسرت بخش در حوزه افزایش پارک های علم و فناوری برای خبرنگاران داشت و گفت: در حالی که ساختمان فعلی پارک علم و فناوری4380 مترمربع است، ساختمان پارک علم و فناوری جدید در مجموعه  14 هزار و 400 متری هفته آینده توسط معاون رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. برهمین اساس کار مطالعه پارک علم و فناوری 10 هکتاری دیگری نیز در مرکز شهید عباسپور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مراکز فناوری در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده، افزود: وجود 41 شرکت در 20 مرکز نوآوری دانشکده‌‌ها، 35 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری، 50 شرکت در مرکز رشد و 33 شرکت خلاق و در نهایت فعالیت 1585 نفر و 56 عضو هیئت علمی در این مراکز، همچنین احداث پارک های جدید علم و فناوری همگی نشان از برنامه و چاره‌اندیشی دانشگاه برای آینده اشتغال دانشجویان است.

میدان‌داری دانشگاه شهید بهشتی در مناسبات علمی بین‌المللی

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه و تاکید دکتر آقامیری، حضور درخشان و تاثیرگذار دانشگاه در میدان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. مشارکت در طرح‌ها و نشست‌های علمی بین المللی، موضوعی است که وی در نشست خبری با اشاره به حضور در اجلاس سزامی درباره آن بیشتر توضیح داد و تصریح کرد: اینجانب نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی هستم. این شورا در اردن با عضویت 8 کشور ایران، ترکیه، مصر، پاکستان، یونان، فلسطین و... فعالیت می‌کند و با تلاش‌های ایران، عضویت کشور عراق هم در سزامی پذیرفته شده است تا فرصت مغتنمی برای همکاری‌های مشترک علمی در همه زمینه‌ها از جمله شتابدهنده‌های هسته‌ای فراهم شود.

دکترآقامیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور بین‌المللی دانشگاه در بخش‌های مختلف گفت: دانشگاه شهید بهشتی در نشست‌هایی با دانشگاه‌های برتر روسیه و با حضور وزارت علوم، حضور فعالی دارد. در برنامه دانشگاه‌های منتخب عراق و ایران نیز که در شهر مشهد برگزار شد حضور فعال داشت و در 2 بخش ارتباط علمی و اربعین با 7 دانشگاه مطرح عراق توافق‌هایی صورت گرفت. همچنین با وزیر علوم ازبکستان نیز به عنوان نقطه تماس دانشگاههای روسیه و آسیای میانه ارتباط علمی برقرار شد.

به گفته رئیس دانشگاه، روسیه، آسیای میانه، عراق، عمان، ازبکستان، افغانستان و دانشگاه‌های چین و اندونزی کشورهایی بودند که بیشترین ارتباط با آنها صورت گرفته و در این زمینه تفاهم نامه‌هایی هم در موضوعات مختلف امضا شده است. همچنین دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاهی که نماینده ایران در مجموعه بریکس (BRICS) است فعالیت‌های خوبی در دست اقدام دارد.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص برگزاری اولین رویداد "روز بین‌الملل دانشگاه" ارائه داد و گفت: این برنامه اخیرا با حضور دانشجویان خارجی و سفرای کشورهای خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.

افزایش 4 برابری جذب دانشجویان خارجی نسبت به سال گذشته

جذب دانشجویان خارجی سوال دیگر خبرنگاران از رئیس دانشگاه بود که دکتر آقامیری جهش در این بخش را مثبت ارزیابی و افزود: جذب دانشجوی بین‌الملل نسبت به سال گذشته 4 برابر افزایش داشته است. این دانشجویان عمدتا از کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و اغلب در رشته‌های علوم انسانی هستند. یکی از ضوابط پذیرش دانشجویان خارجی، آموزش به زبان فارسی است تا از طریق آن فرهنگ ما به سایر کشورها منتقل شود.

 وی تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی در عین حال به عنوان بزرگترین دانشگاه آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل فعالیت می‌کند و امسال 400 دانشجوی غیرایرانی برای تحصیل در زبان فارسی در دانشگاه پذیرفته شدند.

دانشگاه شهید بهشتی؛ پیشرو در تلاقی علم و صنعت

گواه اهتمام و دغدغه ویژه ریاست دانشگاه شهید بهشتی بر تلاقی علم با صنعت و لزوم مهارت ورزی دانشجویان در حین آموزش را می‌توان در اقدامات یک سال اخیر دانشگاه دید، آنجا که دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه معین وزارت صمت انتخاب شد. دکتر آقامیری درباره تلاش‌های مسئولان دانشگاه در این خصوص توضیح داد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه، حرکت پیش‌دستانه به سمت صنعت است. در این راستا قرارداد و توافق با وزراتخانه صمت، ایدرو که بخش معدن است و نشست با بخش صنعت با حضور 5 وزیر و امضای توافق نامه اجرایی بین دانشگاه و وزارت صمت و از طرفی با وزرات نیرو، ایجاد همکاری علمی بین پارک علم و فناوری، برگزاری جشنواره هایی چون حرکت در راستای آشنا کردن دانشجویان با فناوری صورت گرفته است.

در زمینه مهارت‌آموزی و حضور دانشجویان در مراکز فنی، صنعتی و آموزش در حین کار که مورد تاکید رهبری بوده است، دانشگاه چه کاری انجام داده است؛ این را یکی از خبرنگاران از رئیس دانشگاه شهید بهشتی پرسید که وی در پاسخ گفت: اولین گروهی که این مطالبه رهبری را اجرایی کرد، دانشگاه شهید بهشتی بود. 8 ماه قبل، اولین دوره دانشجویان فنی دانشگاه شهید بهشتی در شرکت ایران ترانسفو فارغ التحصیل شدند. این کار اکنون در صنایع وابسته به وزارت نیرو و وزارت صمت گسترش یافته است و وزارت علوم نیز برای این کار دستورالعملی را تدوین کرد.

دکتر آقامیری در ادامه از برگزاری دوره‌های مهارتی با شعار هر دانشجو یک مهارت با حضور سازمان فنی و حرفه‌ای در دانشگاه خبر داد.  اجرای مدرسه های مهارتی برای رشته حقوق اقدام دیگر در راستای مهارتی کردن دانشجویان است، رئیس دانشگاه در این خصوص گفت: اولین مدرسه مهارتی با کمک شورای نگهبان از تمام دانشگاه ها برگزار و شبیه سازی شورای نگهبان برای دانشجویان حقوق انجام شد. دومین مدرسه مهارتی حقوق، ایجاد فضای کارگاهی شبیه دادگاه ها است که کمک می‌کند دانشجو ببیند از ابتدا در حقوق چه مسیری را باید طی کند. در هر 3 بخش؛ مهارت تحصیلی، آموزش‌های مهارتی و هر دانشجو یک مهارت فعال هستیم.

حرکت به سمت دانشکده‌های میان رشته‌ای؛ ایجاد 3 دانشکده جدید

در طرح پایش رشته‌های دانشگاهی که با مسئولیت معاون آموزشی وزارت علوم مطرح شده است، رشته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی حذف نشده است؛ این را دکتر آقامیری در سخنان خود گفت و از ایجاد 3 دانشکده جدید یعنی دانشکده‌های خانواده، سیاستگذاری عمومی و علوم و فنون راهبردی که هر سه با هدف حرکت به سمت رشته‌های میان رشته‌ای ایجاد شده است، خبر داد.

از سرمایه‌گذاری در کوانتوم و هوش مصنوعی تا گسترش نانو تکنولوژی و هوافضا

اگر هر روز تحولی ایجاد نکنیم فردا خسارت خواهیم داد؛ این سخن تاثیرگذار رئیس دانشگاه شهید بهشتی است که برنامه خود را در دانشگاه بر اساس تحول بنیان نهاده است. او به خبرنگاران گفت که همه تلاش خود را بکار خواهد بست تا تحول همراه با نیازهای جامعه و جهان باشد. به همین خاطر امروز دانشگاه شهید بهشتی در کوانتوم، تصویربرداری کوانتومی، حسگرهای کوانتومی و هوش مصنوعی در حال سرمایه گذاری است.

دکتر آقامیری در این باره خاطر نشان کرد؛ 22 سال پیش با وجود مخالفت‌ها، دانشکده هسته‌ای و رشته هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نیاز کشور راه اندازی شد و تاکنون هزاران نفر از جوانان نخبه فارغ‌التحصیل و دانش‌آموخته شدند.

جذب 69 عضو هیئت علمی و اعطای 135 پایه تشویقی به اعضا

دانشگاه شهید بهشتی در جذب اعضای هیئت علمی در یک سال اخیر نقش فعالی را ایفا کرده است. رئیس دانشگاه در این باره گفت:‌ تاکنون 135 پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی داده شده و 69 نفر عضو هیئت علمی جدید هم استخدام شدند که از این تعداد 10 نفر از طریق بنیاد نخبگان جذب دانشگاه شده‌اند. تبدیل وضعیت49 عضو به وزارتخانه اعلام شده است و 39 عضو از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقا یافته‌اند.

تشکیل شورای صنفی در دانشگاه شهید بهشتی؛ به زودی

شورای صنفی دانشجویی در دانشگاه به زودی تشکیل می‌شود، این را رئیس دانشگاه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بیان و افزود:‌ قبل از سال 1400 دو بار انتخابات برگزار و به دلیل به حد نصاب نرسیدن و شرکت نکردن تعداد واجد شرایط، شورا تشکیل نشد. باز در سال 1401 تلاش شد تا انتخابات برگزار شود (هیئت اجرایی مشخص شد، نمایندگان تعیین شدند و انتخابات برای ماه آذر در نظر گرفته شد) که متاسفانه به سبب اختلاف‌نظر دانشجویان در مورد دو گزینه شورای صنفی متمرکز یا شورای صنفی بخشی و استعلام دانشگاه از سازمان امور دانشجویان و خلا قانونی موجود، به نتیجه نرسید. امسال اما برگزاری انتخابات برای تشکیل این شورا در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر آقامیری در ادامه به ایجاد شورای 100 نفره مشورتی در قالب دانشجویان مشاور رئیس دانشگاه، با حضور نمایندگانی از تمام دانشکده‌ها اشاره کرد که در آن مسائل خود را با رئیس دانشگاه طرح، بحث و بررسی و در موارد لازم اجرایی خواهد شد.

کلنگ احداث مسکن 400 تا 500 نفری برای متاهلان

حل مسئله مسکن اعضای هیئت علمی، ساخت خوابگاه برای 400 تا 500 نفر از متاهلان از دیگر موضوعات مورد سوال در این نشست بود. رئیس دانشگاه در این باره گفت: یکی از مشکلات، مسئله مسکن اعضای هیئت علمی است که تلاش می‌کنیم از طرق مختلف و بامذاکره با شهرداری، ئزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد نخبگان، و سازمان اوقاف آن را حل کنیم. در خصوص خوابگاه متاهلان هم، بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه دارای خوابگاه با ظرفیت بالا برای متاهلان هستیم که از سال 1383 در 11 طبقه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران متاهل احداث شده است، با این حال طرح خوابگاه دیگری برای 400 تا 500 نفر از متاهلان در پردیس شهید عباسپور آماده و کار ساخت آن به زودی آغاز می‌شود. خوابگاه 500 تا 700 نفری در داخل دانشگاه نیز برای سایر دانشجویان در حال ساخت است.

ایجاد فضایی پرشور در انتخابات با امکان تبلیغات عادلانه

دکتر آقامیری در آستانه 16 آذر، اشاره‌ای  هم به برنامه‌های روز دانشجو کرد و گفت: تقاضاهای تشکل‌ها برای برنامه‌های 16 آذر بررسی شده و در تلاش برای میزبانی از حضور سران  قوا در دانشگاه هستیم.

وی درباره انتخابات پیش‌رو نیز گفت: در انتخابات باید تسلیم قوانین مربوط به تبلیغات انتخابات بود تا امکان تبلیغات به صورت عادلانه بین همه کاندیداها فراهم شود و با توجه به ویژگی دانشگاه و دانشجویی تلاش می‌کنیم انتخابات پرشوری داشته باشیم.

اعزام دانشجویان به اردوهای مناطق علمی

مسائل فرهنگی دانشگاه هم از نگاه رئیس دانشگاه دور نماند و با تاکید و اهتمام بر اینکه وظیفه دانشگاه تربیت دانشجو و ارتباط خوب با دانشجویان است، ابراز خرسندی کرد که در دانشگاه شهید بهشتی هیچ دانشجویی به خاطر مسائل سیاسی از تحصیل عقب نمانده است و تلاش شده دانشگاه محلی برای حل مشکل دانشجو، جامعه و کشور باشد.

وی به اعزام دانشجویان به اردوهای علمی اشاره و افزود:‌ از نظر فرهنگی حضور دانشجویان را در بازدیدها و اردوهای علمی تسهیل کردیم تا آنها بتوانند با پیشرفت کشور آگاه شوند. آخرین اردو بازدید گروه 170 نفری دانشجویان از مناطق خلیج فارس بود. دانشجویان نوورود داوطلب نیز امسال در 4 هفته به اردوی مشهد برای آموزش و زیارت اعزام خواهند شد.

ارائه مشوق برای پایان نامه های کاربردی

دکترحمیدی، معاون پژوهشی دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگاران با تاکید بر ضرورت کیفی بودن آموزش و کاربردی بودن پایان نامه‌ها گفت: جزو اولین دانشگاه‌هایی هستیم که خود به سراغ صنعت رفته ایم. فولاد مبارکه 35 طرح موضوعی را به دانشگاه ارائه کرد ما نیز آنها را اعلام و برای پایان نامه هایی که دراین راستا تعریف شوند مشوق هایی در نظر گرفته‌ایم. طرح جهاد علمی عنوان دیگری است که بالغ بر 68 طرح موضوعی معضلات کشور دارد و استادان و دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند. در برنامه علمی دیگری برای هر موضوع صدها مسئله تعریف شده که در صورت استفاده اساتید و دانشجویان در پژوهش‌های خود، امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه در مورد آزمایشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه شهید بهشتی نخستین دانشگاهی است که از سال 1392 با تاسیس آزمایشگاه مرکزی، بهره‌برداری از شبکه آزمایشگاهی یکپارچه تجهیزات را در دستور کار قرار داد. آزمایشگاه مرکزی به  تمام واحدهای دانشگاه و کل کشور خدمت ارائه می دهد.

گزارش تصویری نشست خبری رئیس دانشگاه شهید بهشتی

افزودن نظرات