صفحه اصلی
دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند
  • 11910 بازدید

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند، گفت: امیدوارم دانشگاه‌ها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی گام بردارند.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که چهارشنبه، ۳ آبان 1402 در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: تمام سازمان‌ها در برابر جامعه پیرامونی خود مسئولیت دارند و باید نقش خود را در قبال جامعه تعریف کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نسبت به جامعه و مردم جامعه پیرامونی خود بی‌تفاوت نیستند، ادامه داد: وظایف و ماموریت‌های متعددی برای دانشگاه‌ها تعریف شده است؛ تربیت نیروی انسانی، یکی از وظایف دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت ادامه داد: دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند. امیدوارم دانشگاه‌ها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی گام بردارند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری نشست‌هایی از این دست می‌تواند اثربخش باشد، افزود: برگزاری این نشست‌ها می‌تواند به این معنا باشد که خود را مسئول می‌دانیم و به نحوی فرهنگ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را ترویج می‌دهیم. من باز هم تاکید می‌کنم که دانشگاه‌ها در برابر اساتید، دانشجویان، کارمندان و جامعه پیرامونی خود مسئول هستند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها، گفت: پرسش «آیا دانشگاه‌ها توانسته‌اند در زمینه پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به خوبی عمل کنند؟» را مطرح می‌کنم. افراد خارج از بدنه دانشگاه‌ها باید به این پرسش پاسخ دهند، اما باید بگویم اگر دانشگاه‌ها قوی باشند در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه تربیت نیروی انسانی گام برمی‌دارند. دانشگاه‌ها می‌بایست نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو تربیت کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره سبقه تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در گذشته، ما فقط به جنبه‌های کمی تربیت نیروی انسانی توجه می‌کردیم، اما در این روزها علاوه بر جنبه‌های کمی به مسائل کیفی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پاسخگویی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری باید جزء ذات تربیت نیروی انسانی باشد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نباید فقط خواهان تربیت نیروی انسانی باشند، بلکه باید به دو مؤلفه مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه کنند.

دکتر آقامیری درباره برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: برنامه تحولی این مرکز آموزشی را حدود ۸ ماه پیش تنظیم کردیم. در آن بازه زمانی، برنامه تحولی چند دانشگاه بزرگ را بررسی کردم. بررسی‌ها بیانگر این بود که دانشگاه‌ها در برابر مسئولیت اجتماعی بی‌تفاوت نیستند و در مسیر حل مسائل اجتماعی گام برمی‌دارند.

رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، ادامه داد: چند سال پیش، رهبری در سخنان خود به موضوع مسئولیت‌پذیری و علم نافع اشاره کردند. وی با بیان اینکه همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را با افتخار برگزار می‌کنیم، گفت: من از جهاد دانشگاهی و به ویژه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تشکر می‌کنم. وزارتخانه‌های صمت، نفت و رفاه در کنار ما برای برگزاری این همایش حضور دارند. این سازمان‌ها در راستای مسئولیت‌پذیری برای برگزاری این همایش گام برداشته‌اند و هدف آنها پرکردن بیلان کاری نیست.

دکتر آقامیری درباره برگزاری همایش‌های شبیه به همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، گفت: برگزاری همایش‌هایی از این دست، به این معنا است که به دنبال مسئولیت‌پذیری هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نسبت به اهالی خود و جامعه پیرامونی مسئول هستند، گفت: مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها محدود به جامعه پیرامونی، اساتید، دانشجویان و کارمندان نمی‌شود، بلکه در زمینه جهانی هم مسئولیت دارند. ارتقای سطح فرهنگ، آموزش و زمینه‌های تحصیلی باید از سوی دانشگاه‌ها به جامعه جهانی منتقل شود.

 

رشد مقالات در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» با بیان اینکه در زمینه تولید محتوا درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی ضعف داریم، اظهار کرد: بررسی مقالات منتشر شده طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشان می‌دهد که در زمینه تولید محتوای مسئولیت‌ اجتماعی ضعیف هستیم و رشد مقالات در حوزه مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است.

دکتر حسین محمودی گفت: روال همایش‌ها به این نحو است که دبیران علمی از تعداد مقالات دریافتی سخن می‌گویند، اما من اینجا حضور دارم که از مقالاتی که دریافت نکرده‌ام، سخن بگویم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید محتوا درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی ضعف داریم، گفت: بررسی مقالات منتشر شده طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشان می‌دهد که در زمینه تولید محتوای مسئولیت‌ اجتماعی ضعیف هستیم. مقالات منتشر شده طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیانگر این است که مقالات مرتبط با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه‌های شرکت‌ها ۳۵ درصد رشد کرده و تعداد مقالات با موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه‌ها نیز ۱۵ درصد رشد کرده است. رشد مقالات در حوزه مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است.

دبیر علمی همایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دانشگاه و صنعت با بیان اینکه تعداد افراد محدودی در همایش حضور دارند، گفت: اگرچه تعداد افراد کمی حضور دارند، اما تمام افراد مرتبط با مسئولیت‌پذیری هستند. ما برای برگزاری این همایش، نشست‌های ۶گانه برگزار کردیم و در آینده نشست‌های ۶۰۰گانه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرایط، سبب دلسرد شدن ما نمی‌شود، بلکه ما را مصمم‌تر می‌کند. مفتخریم که اولین همایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، صنعت و دانشگاه را برگزار می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سایر کشورها کاسب‌وکاری نشده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، این همایش را در حد بضاعت خود برگزار کرده و دست یاری را به سوی کسانی دراز کرده است که در این زمینه دغدغه دارند. ما از برخی شرکت‌ها درخواست کمک کردیم، اما آنها از ما درخواست‌هایی داشتند. ما دست یاری به سوی افراد غیر مرتبط برای برگزاری همایش دراز نکردیم.

دکتر محمودی با بیان اینکه جای خالی صنایع خصوصی در این همایش احساس می‌شود، گفت: حدود ۴۵۰ دعوتنامه برای این شرکت‌ها ارسال کردیم، اما درخواست‌هایی داشتند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مؤلفه مسئولیت‌پذیری، یک مفهوم ایرانی اسلامی است که باید در کانون توجه قرار گیرد. ارگان‌های بسیاری مانند وزارت صمت و مرکز پژوهش‌های مجلس برای برگزاری این همایش به ما کمک کردند.

وی با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه دانشگاه‌ها مغفول مانده است، اظهار داشت: مرکز «پایش مسئولیت، اجتماعی و فرهنگی» را در جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی احداث کرده‌ایم تا حضور خود در زمینه مسئولیت‌پذیری را اعلام کنیم.

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

 

افزودن نظرات