صفحه اصلی
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت افتتاح شد
  • 461 بازدید

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژه آثار و دستاوردهای اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس فرهنگستان علوم، صبح روز شنبه 2 دی‌ماه 1402، به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز خرسندی از میزبانی جشنواره شانزدهم، حضور دانشجویان دانشگاه‌های کشور را در دانشگاه شهید بهشتی خیرمقدم عرض کرد و  گفت: بسیار خوشحالم اولین روز هفته را با حضور در این رویداد پرنشاط همراه با دانشجویان نخبه و مستعد آغاز کردم. برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

رئیس دانشگاه با اشاره به سابقه و تاریخچه برگزاری جشنواره حرکت در کشور اظهار داشت: وزارت علوم و دانشگاه های کشور با برگزاری این رویداد مهم، حرکت خوبی و منطقی را در کشور شکل دادند.

دکتر آقامیری با بیان خاطره‌ای از دوران داوری جایزه مصطفی و آشنایی با توانمندی و استعداد یکی از جوانان مبدع و مخترع کشورمان، خطاب به دانشجویان توصیه کرد: در بهترین برهه از زمان برای انجام فعالیت قرار دارید، شما دانشجویان عزیز در این سن با فراغ بال بیشتری می توانید اهداف، آرمان‌ها و برنامه‌هایتان را پیگیری نمایید؛ قدر زمان و وقت را بدانید که فرصت به سرعت می‌گذرد و زمان از دست می‌رود.

 

حضور در انجمن‌های علمی و انجام کار علمی، قدرت است

رئیس دانشگاه بر انجام کارگروهی و فالیت در قالب انجمن‌های علمی تاکید کرد و افزود: حضور در انجمن‌های علمی و انجام کار علمی، قدرت است. انجمن‌های علمی فرصت ارزشمندی برای حضور دانشجویان و بروز استعدادها و انجام کار مشترک علمی است. انجمن های علمی باید خروجی داشته باشند و خروجی آن تربیت آدم هایی است که در میدان عمل، کار می‌کنند.

دکترآقامیری با دعوت از دانشجویان برای ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دانشجویانی که در انجمن های علمی فعالیت می کنند دانشجویان توانمندی هستند، خودتان را دست کم نگیرید. از شما در خواست می‌کنم دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در این دانشگاه تحصیل کنید. اینجا خانه علم و دانش است و برای انجمن‌های علمی فضا باز است, علاقمندیم کار انجام شود.

رئیس دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد دانشجویان عزیز در مدت برگزاری جشنواره و حضور در دانشگاه شهید بهشتی اوقات خوبی را سپری نمایند و در همه مراحل موفق و پیروز باشند.

تقویت مسئولیت اجتماعی دانشجویان، هدف مهم معاونت فرهنگی وزارت علوم است

دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در سخنانی به دانشجویان حاضر در جشنواره حرکت خداقوت گفت و اظهار داشت: محیط پویا و سرزنده دانشگاه مرهون تلاش‌ها و زحمات شما  دانشجویان است.

معاون وزیر علوم با قدردانی از میربانی دانشگاه شهید بشتی اظهار داشت: از جناب اقای دکتر آقامیری برای پذیرفتن میزبانی این رویداد مهم تشکر می‌کنم، از مجموعه همکاران معاونت فرهنگی و به‌ویژه دانشجویان انجمن‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی برای تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان تشکر می‌کنم. همچنین از مدیران و کارشناسان دانشگاه‌ها که در حوزه انجمن‌های علمی فعالیت می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم که با زمینه‌سازی و مساعد کردن فضا، امروز شاهد حرکت رو به رشد انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها هستیم.

دکتر کلانتری با برشمردن اهداف معاونت فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: تقویت مسئولیت اجتماعی دانشجویان، مهم‌ترین افق پیش‌رو در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم است. فهم ما این است که مسولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، گوهر و جوهره اصلی انقلاب اسلامی بوده است و اساساً انقلاب براساس این مفهوم مرکزی شکل گرفته و تکوین یافته است و حضرت امام خمینی(ره) با تاکید براین مفهوم بوده است که یک مسیر تاریخی و افق جدید را برای ما باز کرده است.

ایشان، مسئولیت اجتماعی را در ارتباط تنگاتنگ با انسانیت دانست و افزود:  انسان بدون مسؤولیت اجتماعی بویی از انسانیت نبرده است، انسانیت ما مرهون مسئولیت پذیری ماست و این مهم در انقلاب اسلامی به صورت بارزی تجلی پیدا کرده است و یکی از عناصر اصلی نظام برآمده از آن، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی بوده که به طرق مختلف خود را نشان داده است.  بسیاری از اهداف و افق‌‌های درخشانی که امروز شاهد آن هستیم و  قله‌هایی که فتح شده به واسطه همین مسؤولیت پذیری‌ها بود. رشادت ها، از خودگذشتگی‌ها و مسؤولیت پذیری‌ها بود که افق‌ها را پیش روی ما گشود. امثال شهید شهریاری‌ها و حججی ها و همه مجاهدانی که در عرصه های مختلف جهد و کوشش کردند با ادراک مسؤولیت‌پذیری بوده که وارد میدان شدند.

معاون فرهنگی وزارت علوم دانشجویان را پرچمداران مسئولیت‌اجتماعی عنوان کرد و افزود: امروز پرچم مسئولیت‌اجتماعی در دست شما عزیزان است.  انجمن‌های علمی در این مسیر خوش درخشیدند و روند رو به رشدشان در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم قابل مشاهده و ملموس است.

دکتر کلانتری با اشاره به ورود انجمن‌های علمی به عرصه‌های مهم و تاثیرگذار اظهار داشت: انجمن‌های علمی بسیار بیشتر از گذشته مسئله‌محور شده‌اند و با تاکیداتی که صورت گرفت و با همت دانشجویان بسیاری از انجمن‌های علمی خیز برداشته‌اند تا مسائل کشور را حل کنند. صادقانه و متواضعانه عرض می‌کنم که  انجمن‌های علمی سعی دارند تمرین حل مسئله کنند که این بسیار ستودنی است. در خلال این حل مسئله و مسئولیت اجتماعی است که هویت خودمان ساخته و شکل می‌گیرد.

ایشان ادامه داد: شاهد هستیم که بسیاری از انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها به عرصه فناوری وارد شده‌اند. پیش از این، افراد بعد از دوران دانشجویی به حوزه فناوری ورود می‌کردند اما امروز ساز و کارها و تمهیداتی در دانشگاه‌ها شکل گرفته که این فرصت ارزشمند را به انجمن‌های علمی برای حضور این عرصه را داده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم از مسئولان و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها درخواست کرد از این ظرفیت‌های مهیا شده است بیش از پیش استفاده کنند و ارتباط انجمن‌های علمی با مجموعه‌های فناوری کشور گسترش یابد تا بتوانیم افق های بلند و والایی را فتح نماییم.

دانشگاه شهید بهشتی در برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه پیشتاز است

دکتر کلانتری، تقویت نوآوری و خلاقیت را یکی از اهداف انجمن‌های علمی عنوان کرد و بیان داشت: رویدادهای فناورانه و نوآورانه زیادی را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم  از جمله در دانشگاه شهید بهشتی که انصافاً از این حیث پیشتاز است و کارهای درخشانی در این عرصه انجام داده است؛ امیدوارم این مهم در همه دانشگاه‌ها فراگیر شود.

ایشان در ادامه با برشمردن اهمیت ثبت فعالیت ها در «سامانه فرنما» تاکید کرد: سیستم حمایتی ما در حوزه وزارت علوم، متکی بر ثبت فعالیت‌ها در سامانه فرنما شده است؛ بسته های حمایتی که صورت گرفته و از این پس صورت خواهد گرفت ارتباط تنگاتنگی با ثبت فعالیت‌ها در سامانه فرنما خواهد داشت. همگان اذعان دارند حمایت ها باید مبتنی بر عملکرد باشد؛ اساساً بسته‌های حمایتی زمانی که بر عملکرد متکی باشد هدفمند خواهد شد و ثمرات ارزشمندی در پی خواهد داشت.

 معاون وزیر علوم از اتحادیه‌ها خواست تا به انجمن‌های علمی و مدیران و کارشناسان فرهنگی تاکید نمایند که ثبت داده‌ها در سامانه فرنما در دریافت حمایت های وزارت علوم بسیار موثر خواهد بود و افزود: البته برخی دانشگاه‌های بزرگ دراین مسیر گام برداشته اند و نظام حمایتی خود را بر ثبت داده‌ها و عملکرد مجموعه‌های دانشجویی مبتنی کرده‌اند.

دکتر کلانتری در پایان، نشاط و جهاد علمی دانشگاهها را مرهون تلاش دانشجویان  انجمن‌های علمی در رشته‌های مختلف عنوان کرد و تاکید کرد: امروز علم از حالت انفرادی و انحصاری خارج شده و در شبکه اجتماعی شکل می‌گیرد؛ در عرصه های علمی افرادی موفق خواهند شد که کار را به صورت گروهی پیگیری نمایند و جمع‌های گروهی را شکل دهند؛ در این عرصه انجمن‌های علمی  بهترین، پاک‌ترین و سالم‌ترین محمل هست و بیشترین حمایت را از ما خواهند داشت.

انجمن‌های علمی جریان علمی بزرگ نخبگانی را شکل می‌دهند

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم دیگر سخنران آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت بود. ایشان با اشاره جایگاه ایران در جریان علم جهانی اظهار داشت: امروز جریان علم در کشور به قدری گسترده شده و عمق پیدا کرده است که شاخه‌های متنوع علوم در حال شکل‌گیری است، این در حالی است که زمانی در جریان علم جهانی حساب نمی شدیم  اما امروز کسی نمی تواند نام ایران را از جریان علم جهانی حذف نماید چه در عرصه تولید مستندات علمی و چه در بخش‌های دیگر چرخه علم و فناوری. نام ایران و دانشمندان ایرانی در بین نخبگان و دانشمندان پراستناد جهان، نام آشنایی شده است.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و دانش خاطرنشان شد: ابتدای انقلاب دانشگاه‌های ما ظرفیت‌های کمی در تعداد دانشجو، اعضای هیئت علمی، محققان و امکانات و تجهیزات داشتند اما امروز بخش‌های مختلف جریان علم کشور هم در تولید علم و هم در عرصه تولید فناوری، محصول، ثبت اختراع و تجاری‌سازی شکل گرفته است.
 دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: انجمن‌های علمی دانشجویی بخشی از جریان علمی کشور است. فعالیت ۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و تعداد قابل توجهی انجمن علمی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، جریان علمی بزرگ نخبگانی را شکل می‌دهند که عقبه بسیار خوبی برای جریان علم کشور هستند. جایگزینی این نسل نخبه می‌تواند آینده خوبی را برای کشور نوید دهد.

ایشان با تاکید بر لزوم تقویت انجمن‌های علمی تاکید کرد: وطیفه درون سازمانی دانشجویان، تقویت انجمن‌های علمی است باید از ایجاد حلقه های بسته که مانع ملحق شدن افراد جدید می شود جلوگیری کنیم. باید فضا را برای حضور و مشارکت علافمندان و افراد با استعداد در گرو ه‌های علمی باز کنیم. یکی از راه های تربیت افراد محقق در انجمن‌های علمی است. در حوزه وظایف برون سازمانی نیز انجمن‌های علمی باید با جامعه ارتباط بگیرند، کشور، نیازها و  مسائل آن را به خوبی بشناسند.
دکتر مخبر دزفولی در پایان خواستار تعمیق ارتباط و تعامل انجمن های علمی با فرهنگستان علوم شد و افزود: انجمن‌های علمی می‌توانند به فرهنگستان علوم پیشنهادهای راهگشایی ارائه نمایند. گروه‌های علمی متنوعی در فرهنگستان علوم شکل گرفته است و برتامه‌ریزی برای ایجاد گروه‌های بین‌رشته‌ای جدید ازجمله مهندسی پزشکی، هوش مصنوعی و زیست‌پزشکی در حال انجام است. ارتباط با فرهنگستان علوم هم به ما و هم به دانشجویان کمک خواهد کرد و در آینده جمع کثیری از دانشمندان جوان و نخبه خواهیم داشت.
 

تقارن شعار دانشگاه شهید بهشتی با عنوان و اهداف جشنواره حرکت را به فال نیک می‌گیریم

دکتر جهانگیری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی با عرض خیرمقدم، گفت: مقدم همه شرکت‌کنندگان در شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت را گرامی می‌داریم و امیدواریم میزبان شایسته شما در این رویداد بزرگ باشیم.

ایشان ادامه داد: «زندگی یعنی امید و حرکت» شعار دانشگاه شهید بهشتی با بیش از شصت سال قدمت است؛ تقارن شعار دانشگاه با عنوان و اهداف این جشنواره را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تبلور تزریق روح امید و حرکت در جامعه پویای دانشجویی کشور باشیم و سهم خود را به شایستگی ادا نماییم.

میزبان 400 دانشجو از 70 دانشگاه سراسر کشور هستیم

دکتر جهانگیری با تشریح مراحل مختلف جشنواره حرکت گفت: در این دوره میزبان قریب به 400 دانشجو از 70 دانشگاه سراسر کشور هستیم. مهمترین قسمت جشنواره بین المللی حرکت، بخش نمایشگاهی جشنواره است که طی امروز و فردا اجرا می‌شود. امیدوارم حاصل این رویداد مهم این باشد که فعالان در غرفه‌های مختلف  از این فرصت برای ارتباط‌گیری و تعامل با بخش صنعت در سراسر کشور استفاده کنند و ظرفیت‌های مشارکت را فعال نمایند.

ایشان از برگزاری نشست‌های تخصصی  خبر داد و افزود: همزمان با برپایی نمایشگاه، ۸ نشست با هدف تعامل، هم افزایی و همفکری بین انجمن‌های علمی سراسر کشور پیش بینی شده است؛ امیدواریم این نشست‌ها بتواند به ارتقاء ظرفیت‌های انجمن‌های علمی کمک نماید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با آرزوی توفیق برای شرکت‌کنندگان در جشنواره شانزدهم، اظهار داشت: تیم اجرایی جشنواره متشکل از همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی و دانشجویان عزیز دانشگاه تمام تلاش خود را از مدت‌ها پیش برای میزبانی شایسته به کار گرفته‌اند. امیدوارم مجموعه دانشگاه شهید بهشتی بتواند میزبان خوبی برای شما عزیزان باشد.

در بخش دوم این آیین، نمایشگاه دستاوردهای انجمن‌های علمی در سالن شماره یک تربیت بدنی دانشگاه افتتاح شد. در این نمایشگاه انجمن‌های علمی دستاوردهای خود را در قالب 80 غرفه در معرض بازدید علاقمندان قرار دادند.

گزارش تصویری شماره 1- افتتاح شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت

گزارش تصویری شماره 2- افتتاح نمایشگاه دستاوردهای انجمن های علمی

گزارش تصویری شماره 3- افتتاح نمایشگاه دستاوردهای انجمن های علمی

 

 

 

افزودن نظرات