صفحه اصلی
مشروح گزارش دویستمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 19320 بازدید

دویستمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، روز چهارشنبه 31 فروردین به‌صورت حضوری در تالار شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه حضوری گفت: خوشحالیم که با برطرف شدن محدودیت‌های حاصل از کرونا، نخستین جلسه شورای دانشگاه در سال 1401 به صورت حضوری برگزار می‌شود؛ امروز علاوه بر اعضای شورای دانشگاه، میزبان مدیران ستادی، معاونان آموزشی و پژوهشی و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها هستیم، در واقع این جلسه جایگزین جلسه سالانه مدیران دانشگاه شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، شاگردپروری را یکی از رسالت‌های دانشگاه عنوان کرد و بر تلاش مسئولان و استادان دانشگاه برای تربیت فرهنگی و دینی دانشجویان تاکید کرد و با قرائت روایتی  از رسول اکرم (ص) گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «مَن دَعَا إلى هُدى، كَان لَه مِنَ الأَجر مِثل أُجُور مَن تَبِعَه، لاَ يَنقُصُ ذلك مِن أُجُورِهِم شَيئًا ..» یعنی هرکس به سوی هدايت فرا بخواند، برای او پاداشی همچون پاداش کسانی خواهد بود که از او پيروی کنند؛ و اين چيزی از پاداش آنها نمی کاهد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ در سخنانی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، توفیق درک و بهره‌مندی از برکات ایام پرفیض شبهای قدر را مسئلت کرد. رئیس دانشگاه گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد.

دکتر نصیری توضیحاتی درخصوص فرآیند حضوری شدن آموزش در دانشگاه ارائه کرد و گفت: با اعلام حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌های کشور، هیأت رئیسه دانشگاه در تعطیلات نوروز جلسه اضطراری تشکیل داد تا با فراهم آوردن مقدمات، استقبال شایسته‌ای از دانشجویان صورت گیرد و دوران گذر از آموزش مجازی به آموزش حضوری به نحو مطلوب طی شود.

رئیس دانشگاه، به برگزاری اولين نشست شوراي اداري استان تهران در سال 1401 اشاره کرد و افزود: جلسه شوراي اداري استان تهران به عنوان مهم‌ترين جلسه استان، سه‌شنبه 16 فروردين‌ماه برگزار شد؛ وزير كشور، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، آيت الله صديقي امام جمعه موقت تهران، و معاون سياسي وزير امور خارجه مهمانان اصلي اين مراسم بودند. در این جلسه مباحثی برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در راستای شعار سال: تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مطرح شد.

دکتر نصیری در ادامه گزارشی از «جلسه شوراي راهبردي مديران حراست» و «جلسه هم‌اندیشي و ارتقاء ضريب حفاظت آزمون‌هاي سراسري» با حضور دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ارائه کرد.

ایشان به برگزاری ضيافت افطاري رئيس جمهور با استادان دانشگاه‌ها در 30 فروردين‌ماه و مباحث مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: مطالب ارزشمندی ارائه شد و رئیس جمهور در سخنان خود تاکید کردند که رضایت استادان بسیار مهم است. بنده بر همسان‌سازی حقوق استادان تاکید کردم و درخواست نمودم در این خصوص، قانون مصوب مجلس را جدی بگیریم. همچنین درخواست کردم با توجه به نامگذاری سال علوم پایه، از علوم پایه حمایت بیشتری شود.

 

گزارش اهم مصوبات هيئت رئيسه و انتصابات

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، با اشاره به انتصابات اخیر در دانشگاه تصریح کرد: رئيس محترم دانشگاه طي حكمي در تاريخ 16 فروردين 1401، دكتر مسعود حجاريان، استاد دانشكده علوم رياضي را به عنوان سرپرست دانشكدة علوم رياضي منصوب كرد. با قدردانی از زحمات دکتر حاجی ابوالحسن و دکتر فرید روحانی، انتصاب دکتر حجاریان را تبریک عرض می‌کنم.

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دكتر ذوالفقاري، معاون پشتيباني، مالي و مديريت منابع؛  در گزارش خود با  عنوان «شيوه هاي نوين ارزيابي عملكرد كاركنان» توضیحاتی از اقدامات کمّی و کیفی انجام شده با جهت‌گیری؛ ارتقاء بهره‌وری، نیل به اهداف راهبردی دانشگاه و کمک به بهبود عملکرد واحدها بر اساس ارتقای فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه داد.

دكتر ذوالفقاري، با تشریح ضرورت و فرآیند ارزیابی کارکنان گفت: دوره ارزیابی یک ساله و از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفندماه همان سال  است. دانشگاه موظف است عملکرد عضو را با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل، سالانه و به صورت همه جانبه ارزیابی کند و نتایج ارزیابی را پس از تأیید هیأت اجرایی دانشگاه، در تصمیمگیری مواردی از جمله تمدید قرارداد اعضای قراردادی و پیمانی؛ اعطای پایه استحقاقی سالیانه اعضا؛ اعطای پایه تشویقی به اعضا؛ کسر فوق‌العاده ویژه اعضای رسمی به‌دلیل دریافت نکردن پایه استحقاقی؛ انتصاب و عزل اعضا در پست‌های سازمانی مدیریتی و همچنین ارتقای رتبه اعضا به کار گرفته می‌شود.

 معاون پشتیبانی، از انجام ارزیابی عملکرد کارکنان به شیوه نوین و به‌صورت مکانیزه از سال 1401 خبر داد و تصریح کرد: در شیوه نوینِ ارزیابی با توجه به جلسات کارشناسی صورت گرفته مقرر شد تا اسم و فامیل، وظیفه محوله (پست)، شماره داخلی و عکس کارکنان همراه با سوالات تکریم ارباب رجوع و یک «کیو آر کد» برای هر شخص در ورودی هر قسمت نصب شود تا بتوان از طریق جمع‌آوری نظرات مراجعه‌کنندگان نسبت به عملکرد اعضاء نتیجه واقعی‌تری دریافت کرد.

دكتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه؛ گزارشی از «چالش های انتقال آموزش از غیر حضوری به حضوری» ارائه داد و تهیه مقدمات حضور کامل دانشجویان ؛ استقبال دانشجویان و اساتید از حضوري شدن و حفظ و تداوم بکارگیري تجارب مفید دوران آموزش غیرحضوري را مهم‌ترین مسائل پیش‌رو در این فرآیند انتقال عنوان کرد و گفت: برای فراهم ساختن مقدمات حضور کامل دانشجویان در دانشگاه، کلاس‌هاي درس، آزمایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و سالن‌هاي غذاخوري آماده و تجهیز ‌شد.  شروع حضوری کلاس‌ها نشان داد با استقبال دانشجویان و استادان در همان روز اول قریب به اتفاق کلاس‌های درس تشکیل شد و تعداد خیلی کم از دانشجویان در کلاس غایب بودند.

در ادامه جلسه شورای دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه با قدردانی از تلاش ها و زحمات دکتر ناظمی، مدیر مرکز آموزش‌های الکترونیکی در طول همه‌گیری کرونا و مجازی شدن کلاس‌های درس، از ایشان تقدیر و تشکر کرد.

 دکتر فارسی، معاون دانشجویی توضیحاتی از«چالش های انتقال آموزش از غیر حضوری به حضوری» در حوزه معاونت دانشجویی ارائه داد و با اشاره به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه گفت: مجموع ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه قریب به 5300 نفر است که در حال حاضر 4 هزار نفر در خوابگاه اسکان دارند و بقیه ظرفیت به دانشجویان  کارشناسی ارشد 1400 اختصاص می‌یابد.

معاون دانشجویی، با برشمردن فعالیت‌های اداره تغذیه اظهار داشت: قرارداد طبخ و توزیع غذا با توجه به محدودیت زمانی منعقد شد. دستگاه‌های پخت آشپزخانه سنتی به صنعتی ارتقاء یافت. با بررسی‌های صورت گرفته «غذای نیم پرس» در منوی سفارش‌ها تعریف شد که با استقبال دانشجویان و کارمندان همراه بود. در ماه مبارک رمضان روزانه بالغ بر 5 هزار پرس وعده سحری و افطار بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانشجویان پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور طبخ، بسته بندی و توزیع می‌شود. بعد از ماه مبارک رمضان پیش بینی می شود در مجموع 8 تا 10 هزار پرس غذا توزیع شود.

دکتر فارسی، به چالش‌های خوابگاه‌ها در زمان حضوری شدن آموزش اشاره کرد و افزود: کمبود نیروی انسانی؛ افزایش هزینه حمل و نقل؛ کمبود تجهیزات اتاق‌ها از قبیل کمد، یخچال، میز، و صندلی از مهم‌ترین چالش‌هاست. افزایش تراکم جمعیت به دلیل کامل شدن اتاق ها باعث تنش و نارضایتی دانشجویان را به دنبال خواهد داشت.

دکتر طالب‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی؛ با بررسی «چالش های انتقال آموزش از غیر حضوری به حضوری»، محورهای برنامه معاونت فرهنگی در ارتباط با دانشجویان را در قالب چهار جریان محتوایی؛ فناوری؛ دانشجویی و انگیزشی برشمرد و اظهار داشت: در جریان محتوایی، استمرار برخی مفاهیم به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تمامی برنامه‌ها پیگیری می‌شود. در جریان فناوری، ارتقای تدریجی توان فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ها و پروژه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار دارد. در جریان دانشجویی به ارتباط دایمی و استفاده پیوسته از توان تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی در بهبود شاخص‌های فرهنگی پرداخته شده است؛ همچنین ارائه خدمات ارزشمند و جذاب در طول سال جاری به منظور جذب هر چه بیشتر دانشجویان در جریان انگیزشی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر فقیهی، مدير نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه (ناتک)؛  گزارشی در خصوص «شيوه نامة برنامه ريزي، هدايت و بهبود عملكرد واحدها و دانشگاه» ارائه داد. دکتر فقیهی، حرکت به سوي چشم انداز دانشگاه و دستیابی به اهداف راهبردي دانشگاه؛  ارتقاء سطح رقابت‌پذیري دانشگاه از طریق بهبود مستمر عملکرد دانشگاه در شاخصهاي عملکرد؛ ارتقاء بهره‌وري و بهبود مستمر عملکرد با به‌کارگیري ظرفیتها، امکانات، مشارکت و همکاري فعال همۀ مدیران، اعضاي هیئت علمی و کارکنان دانشگاه؛  توسعۀ فرهنگ بهبود مستمر و حل ریشه اي مسئله در همۀ ارکان دانشگاه را از اهداف شيوه نامة برنامه ريزي، هدايت و بهبود عملكرد واحدها و دانشگاه عنوان کرد.

ایشان با تشریح فرایند بهبود عملکرد در دانشگاه تصریح کرد: در هر سال مدیریت ناتک نسبت به جمع‌آوري داده‌هاي مورد نیاز براي محاسبۀ دقیق شاخص‌ها از سامانه‌هاي مربوط در دانشگاه اقدام می‌کند؛ این داده‌ها مبناي آمار رسمی دانشگاه‌اند و همۀ مدیران دانشگاه در همۀ سطوح به این آمار استناد خواهند کرد. مدیریت ناتک، گزارش عملکرد سالانۀ واحدها شامل وضعیت واحد در هر شاخص، عملکرد واحد طی چند دوره، مقایسۀ واحد با واحدهاي حوزة دانشی و کل دانشگاه در هر شاخص را تهیه و به واحدها ارسال می‌کند.

 

در بخش‌های مختلف دویستمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:


دکتر صافی، نماینده شورای پژوهشی در شورای دانشگاه: حجم کار کارکنان متفاوت است، این موضوع در ارزیابی چگونه لحاظ شده است؟ حجم کار تاثیر مستقیمی بر بازده عملکرد کارکنان دارد.

دکتر صادقی، سرپرست مرکز مشاوره و آموزش‌های اجتماعی: پیشنهاد می‌شود ارزیابی‌های روانشناختی نیز در ارزیابی کارکنان لحاظ شود.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری: اگر کارکرد ارزیابی منجر به بهبود عملکرد باشد بسیار اثرگذار است؛ مقوله «عدالت» در فرآیند ارزیابی بسیار مهم است؛ هم ارزیابی شونده و هم ارزیابی کننده باید توجیه باشند تا نقش خود را به خوبی ایفا نمایند. در ارزیابی موفق نباید احساس صوری بودن وجود داشته باشد. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه، نقش استادان بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده: در واحدهای دانشگاه، توزیع نیروی انسانی مناسب نیست. در برخی واحدها با بازنشستگی افراد، فعالیت‌ها با چالش روبرو می‌شود. باید آسیب شناسی شود که چرا نیروهایی که در سال‌های دورتر استخدام شدند عملکرد متفاوتی با برخی از نیروهای استخدام شده در سال‌های اخیر داشتند؟

دکتر پورکیانی، معاون آموزشی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: قطعاً در طراحی شیوه نوین ارزیابی از خود کارکنان هم مشورت گرفته شده است. سه حوزه جذب، آموزش و نگهداری کارکنان در سازمان ها و دانشگاه ما مغفول مانده است. کمّی کردن مسائل کیفی بسیار سخت و پیچیده است.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسما: تغییر روش ارزیابی کارکنان، امری ضروری است. حجم فعالیت کارکنان متفاوت است و این تفاوت تاثیر زیادی بر کیفیت عملکرد ایشان می‌گذارد. پیشنهاد می شود این ارزیابی برای اعضای هیأت‌علمی هم انجام شود.

دکترقهرودی، معاون آموزش و تحصيلات تكميلي دانشکده علوم زمین: مکانیزه کردن ارزیابی کارکنان اقدام ارزنده‌ای است اما این شیوه برای زمانی است که دانشجو در همان زمان مراجعه خدمات موردنیاز را دریافت کند، بخشی از خدمات در قالب سلسله مراتب ارائه می شود و پاسخ کارمندان به دانشجو بستگی به فرایندی دارد که افرادی مثل معاون آموزشی و استاد راهنما در آن دخیل هستند.  

دکتر حافظی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی: این امر بدیهی است که بروز کرونا و آموزش مجازی باعث افت کیفیت آموزش شده است؛ پیشنهاد می شود که یک ترم برای دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 1399 که فرصت کافی برای حضور در محیط دانشگاه نداشتند افزوده شود.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: پیشنهاد می‌شود باتوجه به حضوری شدن آموزش و ضرورت تجهیز زیرساخت‌ها، برای دانشکده‌ها بودجه‌ای اختصاص یابد.

 

دکتر میراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی: باید بر تزریق واکسن تاکید شود، حضور دانشجویانی که واکسن دریافت نکرده‌اند مسئله مهمی است که باید ترتیبی برای آن اندیشیده شود. پیشنهاد می ‌شود همانند حوزه های آموزشی و پژوهشی در مسائل فرهنگی نیز راهکارهای اجرایی تدوین شود.

افزودن نظرات