صفحه اصلی
نشست هم‌اندیشی و همفکری شهردار تهران با مسئولان دانشگاه
  • 11557 بازدید

نشست هم‌اندیشی و همفکری دکتر زاکانی، شهردار تهران با دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، اعضای هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها 5 اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست که سومین نشست از سلسله نشست‌های شهردار تهران با نخبگان دانشگاهی است با عنوان نشست هم‌اندیشی و همفکری شهردار تهران با مدیران دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شهرداران مناطق یک، دو و چهار تهران و جمعی از مدیران شهرداری تهران نیز حضور داشتند. در این نشست تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه شهید بهشتی و شهرداری تهران برای ساخت مسکن برای اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه منعقد شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق و مدیران شهرداری حاضر در جلسه، هدف از برگزاری این نشست را بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و گسترش  راه‌های تعامل عنوان کرد و گفت: این نشست با دو رویکرد تشکیل شده، نخست آنکه شهرداری ها در همه جای دنیا در مقابل دانشگاه مسئول هستند؛ همچنین بررسی نماییم که دانشگاه در راستای رسالت و ماموریت خود چه کاری می تواند برای شهرداری، شهر و مردم انجام دهد و متقابلاً چه خدماتی می‌تواند از شهرداری دریافت نماید.

سرپرست دانشگاه، با تاکید بر متفاوت بودن فضای حاکم بر مدیریت در شهرداری تهران تصریح کرد: در این دوره فضای شهرداری را متفاوت می‌بینیم، از این رو دانشگاه‌ها احساس کردند که می‌توانند با شهرداری تهران همکاری نمایند؛ دانشگاه ما نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی با مشکلات متعددی درگیر است که برخی از این مشکلات در حوزه محیط پیرامونی و ایمنی دانشجویان و استادان در حوزه اختیارات و وظایف شهرداری است.

دکتر آقامیری، دانشگاه‌ها  را به مثابه اتاق فکر برای دولت و دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ و جامع کشور با دارا بودن 20 دانشکده، 10 پژوهشکده، مراکز تحقیقاتی متعدد و بهره‌مندی از متخصصان و دانشجویان نخبه می‌تواند به عنوان اتاق فکر، بازوی توانمند دولت و دستگاه‌های اجرایی در حل مسائل و مشکلات جامعه باشد. این دانشگاه در حوزه‌های دانشی علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه و فنی و مهندسی سرآمد است. در سند تحولی جدید دانشگاه برنامه داریم به سمت دانشگاه مسئله محور حرکت نماییم.

احداث دیوار ضلع غربی دانشگاه برای حفظ امنیت و آسایش دانشجویان، ایجاد آرامش برای اعضای هیئت علمی و کارمندان با تامین مسکن برای ایشان، ایجاد زمینه برای درآمد پایدار، مرتفع نمودن معضل ترافیک منطقه با اصلاح میدان شهید شهریاری و احداث پارکینگ طبقاتی برای دانشجویان، راه‌اندازی ایستگاه مترو در مجاورت دانشگاه برای تسهیل رفت و آمد دانشجویان و همکاری و مشارکت در راه‌اندازی ناحیه نوآوری شرق تهران در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور از جمله موارد مورد درخواست سرپرست دانشگاه از شهردار تهران بود.

 

تدوین سند چشم انداز شهرداری تهران تا افق ۱۴۱۰

دکتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران در سخنانی، با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه شهید بهشتی، هدف از برگزاری این نشست را گسترش زمینه های همکاری و همفکری با دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: برای بهره مندی از ظرفیت و توان جامعه دانشگاهی و نخبگان کشور مقرر شده است که هر هفته به یک دانشگاه برویم. در واقع یک همکاری مشترک با دانشگاه ها را تعریف می‌کنیم و اگر خدمتی از ما بر بیاید، انجام می‌دهیم.

ایشان از تدوین سند چشم انداز شهرداری تهران تا افق ۱۴۱۰ خبر داد و گفت: براساس این سند تهران تا سال ۱۴۱۰ به عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام معرفی و تبدیل خواهد شد. در سند مذکور چهار طرح تحولی شامل تحول سخت افزاری و کالبدی؛ تحول درون زا؛ تحول نرم افزاری و روحی و تحول فناورانه و دانش بنیان پیش بینی شده است. در این طرح ۱۲ رویکرد نیز تعریف شده است.

ایشان افزود: در طرح تحول سخت افزاری و کالبدی ابر پروژه "نوسازی شهر بر مدار ایمنی، هویت، معماری ایرانی و اسلامی و حمل و نقل عمومی"؛ در طرح تحول درون زا، ابرپروژه "ارتقاء مدیریت شهری از نهاد خدماتی به خدمتگزار شهری"؛ در طرح تحول نرم افزاری و روحی، ابرپروژه "ساماندهی مشارکت مردم به ویژه نخبگان در اداره شهر و در طرح تحول فناورانه و دانش‌بنیان، ابرپروژه "توسعه خدمتگزاری و پیشرفت شهر" بر محور شهروندان با تکیه بر تحول نوآورانه تعریف شده است.

دکتر زاکانی، هویت بخشی به شهر؛ مسئولیت‌پذیری و ارتقاء سطح خدمتگزاری؛ اهتمام به سرزندگی، نشاط و معنویت؛ هوشمند سازی؛ نگاه بنیادین به فرهنگ با تاکید بر تعلیم و تربیت و همچنین مدیریت جهادی، تحول خواه، عالمانه و مشارکتی را از جمله رویکردهای شهرداری در سند چشم انداز کلانشهر تهران عنوان کرد.

ایشان در ادامه گزارشی از فعالیت‌های شهرداری تهران طی 20 ماه اخیر ارائه داد و با  برشمردن برخی چالش ها و مشکلات مدیریت شهری در کلانشر تهران اظهار داشت:  از ۷۰ هزار هکتار مساحت تهران، ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است؛ ۳ گسل فعال در تهران وجود دارد. خطر سیلاب، فرونشست زمین، مشکلات حمل و نقل، جمع آوری پسماند، مشکلات حوزه زیرساخت‌های شهری برای جمع آوری آب‌های سطحی و آبهای سطحی از جمله مهم‌ترین مسائل پایتخت است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران هویتی به غیر از پایتخت بودن ندارد، تصریح کرد: بیشترین چگالی علم و ظرفیت دانشگاهی در تهران است اما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

دکتر زاکانی با اشاره به نیاز تهران به دگرگونی افزود: در طول ۲۰ ماه مدیریت جدید شهری سعی کردیم نگاه زیست بوم به شهر تهران داشته باشیم. مشکلاتی که وجود دارد باعث شده که مردم از زندگی در تهران لذت نبرند، چون شهر گران است.

ایشان افزود: تهران امروز با ۹.۶ میلیون جمعیت ساکن، یک میلیون مسکن کم دارد، البته۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سرمایه گذاری و سوداگری در بازار مسکن است.

شهردار تهران تاکید کرد: باید با دید تحول به شهر نگاه کنیم و از تهدیدها فرصت بسازیم، به عنوان مثال به ۱۲هزار هکتار بافت فرسوده به عنوان فرصت بازسازی نگاه می‌کنیم.

در بخش دوم این نشست، دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده؛ دکتر نیک روش، رئیس دانشکده مکانیک و انرژی؛ دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری؛ دکتر داورانی، رئیس دانشکده علوم شیمی و نفت؛  دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز؛ دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر فارسی معاون دانشجویی، دکتر جهانگیری معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر حافظی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی نقطه نظرات، درخواست‌ها و پیشنهادات خود را با شهردار تهران به اشتراک گذاشتند.

در پایان این نشست مقرر شد، دبیرخانه‌ای متشکل از نمایندگان دانشگاه شهید بهشتی و شهرداری تهران برای احصاء زمینه‌های همکاری مشترک و پیگیری درخواست‌ها تشکیل شود. 

گزارش تصویری نشست هم اندیشی مسئولان دانشگاه با شهردار تهران

افزودن نظرات