
همایش ملی «چالشهای آموزشعالی در برنامه هفتم توسعه: از دغدغه تا بهبود» ۲۹ بهمن 1403 با حضوران اندیشمندان و محققان آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی، تعاملات دانشگاه و جامعه؛ چالش های آموزش عالی در پاسخ به نیازهای صنعت؛ اجرایی آمایش آموزش عالی و ساماندهی دانشگاه ها؛ تحول کیفیت آموزش عالی؛ تامین نیروی انسانی اعضای هیات علمی؛ حفظ و کارآمدی هیئت های علمی و استادکاران؛ تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ تحول علوم انسانی و علوم پایه؛ بازنگری در دورههای تحصیلات تکمیلی و بهبود بهرهوری و تحقیقات دانشگاهی از جمله محورهای اصلی این همایش دو روزه هستند.
دکترآاقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی در آیین افتتاحیه بر اهمیت همایش چالشهای آموزشعالی تاکید کرد و اظهار داشت: برای داشتن دانشگاه موفق، این همایش میتواند بسیار موثر باشد و مدیران آموزش عالی کشور باید بتوانند از نتایج تلاشها و دستاوردهایی همایش بهره ببرند.
دکتر آقامیری با آسیب شناسی چالش های آموزش عالی گفت: عدم ماموریتگرا و نیاز محور بودن پژوهشهای دانشگاه؛ متناسب نبودن آموزشها با بازار کار؛ مسئله ناکارآمدی نظام سنجش و پذیرش؛ کم توجهی به توسعه و تقویت رشتههای علوم پایه؛ ضعف در نظارت ارزیابی در نظام آموزش عالی؛ ارتباط در علوم انسانی بر اساس مبانی اسلامی و نیازهای بومی؛ بیکاری فارغ التحصیل دانشگاهی و نبود ارتباط مناسب بین جامعه و صنعت دانشگاه و نظام جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی مهم ترین چالش های آموزش عالی هستند و ما براساس این چالشها، سند تحول دانشگاه را تدوین کردیم.
رئیس دانشگاه افزود: همچنین در سند تحول، مرجعیت علمی و نقشمان در علم جهان و نظام بینالملل را بازبینی کردیم؛ اولویتها تعریف شد، حرکت پیشدستانه به سمت صنعت را به عنوان یکی از اولویت ها مشخص کردیم و مهارت را به عنوان اصل در آموزش قرار دادیم.
گزارش تصویری مراسم افتتاحیه همایش چالشهای آموزشعالی در برنامه هفتم توسعه