صفحه اصلی
کلاس‌تان محل آرامش و ساخته شدن زمان طلایی باشد
  • 13838 بازدید

نشست رئیس دانشگاه شهید بهشتی و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه با اعضای هیئت‌علمی جدیدالاستخدام، سه‌شنبه 25 مهرماه 1402 در تالار شهریار مرکز همایش‌های بین المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در این نشست دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن تبریک به استادان جدیدالاستخدام برای انتخاب شغل معلمی، آن را مسیری افتخار آمیز توصیف کرد و افزود: خداوند خود اولین معلم بوده که پیامبرانش را برای تربیت انسانها برانگیخت. او را شکر می‌کنیم که ما معلمان را در مسیر پیامبران قرار داده است.

وی به ذکر چند نکته برای موفقیت در تدریس اشاره کرد و گفت: معتقدم نباید برخی کارها سبب شوند ما از بروز بودن دور باشیم. یکی از فنون معلمی این است که استاد هرشب بخواند و مطالعه کند. رعایت نظم و انضباط و احساس نشاط در جسم و روح، نظرخواهی و دادن حق انتخاب به دانشجو نیز از جمله رموز موفقیت است.

دکتر آقامیری در ادامه اما، چهار دانش تسلط بر محتوا، آموزش‌گری، شناخت مخاطبان و دانش مربوط به یادگیری را لازمه حضور موثر و کیفی در کلاس درس دانست و ضمن بیان شرایط تدریس افزود: در هر جلسه مطلبی نو را برای ارائه داشته باشید.  تواضع و اخلاص داشته باشید، اگر می‌خواهید دیگران به شما احترام بگذارند متواضع باشید. اگر خودتان را ساختید دانشجویان‌تان را هم می توانید بسازید. سعی کنید کلاستان محل آرامش و ساخته شدن یک زمان طلایی باشد.

تعاملی کردن تدریس و مطرح کردن مطالب با نمونه‌های عینی جامعه و بیان نکات اخلاقی در 3 تا 5 دقیقه در هر جلسه، پرورش و تربیت دانشجو برای نسلی محقق و پژوهشگر، در کنار وظیفه اصلی آموزش از دیگر نکاتی بود که رئیس دانشگاه به استادان جوان تاکید کرد. او اما افزود که همه این توصیه‌ها وقتی محقق می‌شود که آنها عاشق باشند و به کارشان عشق داشته باشند.

رئیس دانشگاه در پایان ضمن آرزوی توفیق برای استادان جدید الاستخدام و پاسخ به پرسش‌های آنها، با اشاره به اینکه چشم همه جهان به خاک کشور است از استادان خواست به مسئله هویت وطن و خاکی که برای آن 200 هزار شهید داده شده توجه ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام رجالی؛ مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی هم در این نشست اهتمام ویژه به پرورش و کنشگری در کنار آموزش و نقش آفرینی در مسائلی که باعث ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه می‌شود را از جمله ویژگی‌های مورد انتظار از استادان دانست. وی به آیاتی از قرآن کریم اشاره و بر اندیشیدن و روشنگری تاکید کرد و افزود: نقش‌آفرینی استادان اگر برنامه‌ریزی شده و صحیح باشد، بسیار موثر و با اهمیت است.

دکتر جهانگیری؛ معاون فرهنگی دانشگاه نیز احساس مسئولیت استادان نسبت به دانشجویان در مسائل فرهنگی و اجتماعی را رسالتی مهم برشمرد و از ایجاد معاونت فرهنگی در هر دانشکده خبر داد که با هدف پررنگ شدن مسئولیت‌های فرهنگی دانشکده ها نسبت به گذشته انجام خواهد شد.

دکتر ابطحی؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، علم را مایه عزت و بزرگی ملت‌ها دانست و بر ضرورت تلاش برای بالابردن رتبه و ارتقای علمی دانشگاه از طریق سنجیده شدن با موضوعات آموزشی، پژوهشی، فناوری، بین المللی سازی، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی تاکید کرد و افزود: بیش از 70 درصد ارتقای دانشگاه در رتبه بندی بین المللی، از طریق موضوعات پژوهشی یا مرتبط با پژوهش است که پژوهش هم متصل با آموزش است.

وی مقالات علمی و پژوهشی، ارتباط با صنعت و طرح های برون سازمانی، شرکت در همایش های معتبر علمی، آینده پژوهی و آینده بینی علمی و پژوهشی و تغییر دادن روش تدریس، شبکه سازی ملی و بین المللی به معنای ارتباط با نخبگان داخل و خارج را از جمله روش‌های بالابردن ارتقای علمی عنوان کرد.

دکتر ابطحی اما ازپشتیبانی 475 میلیون تومانی از اعضای هیئت علمی خبر داد و افزود: علاوه بر اعتبار 40 تا 100 میلیون تومانی برای طرح های پژوهشی، در تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری از اعضای هیئت علمی پشتیبانی 475 میلون تومانی در قالب وام های بلاعوض تا پرداخت تسهیلات برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد.

دکتر احمدی؛ معاون دانشجویی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه 3 عنصر دانستن و دانایی ملی، خواست و مطالبهملی و داشتن و دارائی ملی همگی نیازمند صلابت قدرت هستند که سرمایه آنها علم و ادب است، بر اهمیت ارتقای قدرت تاکید و افزود: استادان باید با قدرت نرم قلب‌ها و ذهن‌ها را تسخیر کنند. وی گفت: آموزش فعلی در دانشگاه ها باید تغییر کند اگر نه دچار انفعال خواهیم شد.

در پایان این نشست، دکتر مسعودی؛ رئیس پارک علم و فناوری هم خطاب به استادان جوان گفت: لازم است برای تغییرات آماده باشیم و این را اعضای هیئت علمی جوان باید دنبال کنند. در آموزش جدید دانشگاه‌ها، نسل جدید اشتغال، نوآوری و کارآفرینی تعریف شده است که این موضوع با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تحقق می‌یابد.

وی یکی از رسالت‌های پارک علم و فناوری را نهادینه کردن فناوری در بدنه دانشگاه عنوان و گفت: 144 واحد فناور و شرکت با 37 عضو هیئت علمی در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می‌کنند که از میان آنها 24 شرکت، دانش بنیان و در نهایت 970 نفر در همه شرکت ها مشغول به فعالیت هستند.

در بخش‌های مختلف این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید اعضای هیئت علمی جوان، نظرات و  پرسش‌های خود را با اعضای هیئت‌رئیسه مطرح کردند.

گزارش تصویری نشست رئیس دانشگاه شهید بهشتی با استادان جوان

افزودن نظرات