صفحه اصلی
گزارش دومین جلسه هیئت ‌امنای دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401
  • 17377 بازدید

دومین جلسه هیئت ‌امنای دانشگاه شهید بهشتی در سال  1401، سه‌شنبه 9 اسفندماه با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهید شهریاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر زلفی گل وزیر علوم در سخنانی با اشاره به شرایط اقتصادی وهزینه‌های اجتناب ناپذیر تحمیل شده بعد از دوران همه‌گیری کرونا، پیشنهاد داد برای کمک به پژوهانه اعضای هیئت علمی، پیشنهاداتی به مجلس شورای اسلامی ارائه و به صورت جدی پیگیری شود.

دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه، گزارشی از وضعیت موجود دانشگاه ارائه کرد و با اشاره به وضعیت ساختاری گفت: دانشگاه شهید بهشتی در حال حاضر با 5 معاونت، 28 دانشکده و پژوهشکده، 19 مدیریت ، 95 گروه آموزشی و 6 مرکز وابسته  در فضایی بالغ بر 131 هکتار در سه پردیس فعالیت می‌کند. دانشگاه 836 عضو هیئت علمی دارد که از این تعداد 14 درصد با مرتبه علمی استاد، 30 درصد دانشیار، 55 درصد استادیار و یک درصد مربی هستند. همچنین 1423 عضو غیر هیئت علمی در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

وی درخصوص تعداد دانشجویان اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی  18746 دانشجو دارد که از این تعداد 7554 نفر در دوره کارشناسی، 8750 نفر در دوره کارشناسی ارشد و 2442 دانشجو در دوره دکتری مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاه، از روند رو به رشد انتشار مقالات علمی طی ده سال اخیر خبر داد و افزود: مقاله‌های مشترک با دانشگاه ها و موسسات خارج از کشور از 172 در سال 1390 به تعداد 714 در سال 1401 رسیده است. همچنین مقاله های نمایه شده در WOS از 734 با رشد صعودی به رقم 1510 رسیده است؛ مقاله های نمایه شده در حال حاضر در اسکوپوس تعداد 1918  مقاله است که در مقایسه با 864 مقاله در سال 1390، نشان از رشد قابل توجهی در این بخش دارد.

دکتر آقامیری گزارشی از میزان پیشرفت پروژه های عمرانی دانشگاه ارائه داد و در ادامه به تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی دانشگاه شهید بهشتی در قالب «دانشگاه ماموریت‌گرا» اشاره کرد و افزود: این سند با استناد به سیاست‌های کلی نظام در بخش علم و فناوری، ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی کشور با شعار «دانشگاهی پیشران و تاثیرگذار، ایرانی قوی  و بالنده» تدوین شده است.

سرپرست دانشگاه، ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله با رویکرد دانشگاه مسئله محور، ماموریت‌گرا و پیشرو؛ توسعه کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و انطباق‌پذیری با تحولات علمی فناوری جهان؛ توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی و بسترسازی اشتغال افزایی دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرین؛ ارتقاء مرجعیت علمی در سطح ملی و بین‌المللی و بهبود رتبه جهانی دانشگاه در بین دانشگاه‌های سرآمد دنیا؛ افزایش جذب دانشجویان بین‌الملل و همچنین تحول و تعالی رشته‌های علوم انسانی را از اهداف و اولویت‌های سند راهبردی و برنامه عملیاتی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد.

 دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع در خصوص بودجه دانشگاه تصریح کرد: در سال 1401، کل بودجه دانشگاه قریب به 720 میلیارد تومان بود که بخش عمده از این مبلغ صرف هزینه‌های حقوق و دستمرد می‌شود. همچنین 13 میلیارد تومان در ماه صرف هزینه رستوران دانشجویی می‌شود؛ طی یکسال اخیر بخش قابل توجهی از بودجه برای بازسازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشجویی هزینه شد.

در بخش دستورکاری هیئت امنا، 18 دستور مطرح و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیم‌گیری شد.

 

گزارش تصویری

 

افزودن نظرات